Grafische vormgeving

Brochure Dierentuin het Stokstaart-aapje

Het verhaal:

Deze brochure kwam voort uit een opdracht voor mijn opleiding tot grafisch vormgever. Het betreft de ontwikkeling van een visuele identiteit en brochure van fictieve dierentuin “het Stokstaartaapje” . Hierbij moest de nadruk op het ontwerp van de brochure liggen. Ik had de vrijheid om het concept en het daarbij horende merk zelf vorm te geven. Wel waren er specifieke eisen voor het ontwerp van de brochure.  

Dierentuin het Stokstaartaapje is een kleine stadsdierentuin, gelegen in Sonsbeekpark te Arnhem. Qua vierkante meters verliezen ze het van hun concurrenten. Ook hebben ze veel minder dieren dan de grote dierentuinen om hen heen. Daarom willen ze uniek zijn op de markt en willen ze bezoekers binnen halen met behulp van Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Er komt een AR app. Hiermee kijkt de bezoeker door zijn telefooncamera naar een dier. De app herkent vervolgens het dier en geeft allerlei leuke informatie weer, direct op het live beeld van het dier. Er komen ook meerdere VR locaties door het park heen. Met deze technieken kunnen bezoekers zich wanen in het leefgebied van de dieren.  Ze komen dichter bij de dieren dan ooit te voren!

Met deze opdracht wilde ik een moderne frisse brochure ontwerpen. Eentje zonder het grafische geweld, wat veelal gebruikt wordt bij de grote concurrenten. Tevens wilde ik op een leuke manier Augmented Reality visualiseren. Dit deed ik met zogenaamde AR illustraties. Hierbij gebruikte ik foto’s van een dier en volgens illustreerde ik  zijn werkelijke leefomgeving er overheen.  Ofwel ik voegde iets toe (augment) aan de foto.

De opdracht:

Ontwikkel een visuele identiteit.

Ontwerp symbolen voor de volgende paviljoenen: knaagdieren, reptielen, roofdieren, vissen en vogels

Ontwerp een volledige brochure passend. De moest voldoen aan de redactionele eisen van de opdrachtgever. Hiervoor moest tevens copy geschreven worden.

Opleverdatum:

01/04/2020

Werkzaamheden:

Grafische vormgeving, Illustratie, Redactioneel ontwerp

De resources:

Klik op de resources voor meer informatie over de betreffende applicatie, tool of service.

Het resultaat:

De naam van de dierentuin was één van de dingen die ik niet mocht veranderen. Dierentuin het Stokstaartaapje, verzin het maar. Een niet bestaand dier omschreven met 15 letters aan elkaar. Dit leverde voor het logo-ontwerp al snel een uitdaging op. Maar door het gebruik van het koppelteken in de naam ontstonden er mogelijkheden. De typografie van het logo, vormde de basis voor de stijl van de symbolen voor de gewenste paviljoenen. Deze stijl bepaalde tevens de vorm van de lijnen die gebruikt zijn in de AR illustraties. Ik heb zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de witruimte. Dit zorgt voor rust en zet het onderwerp van de pagina centraal.

Uiteindelijk is het ontwerp redelijk conceptueel geworden. Maar dit komt vooral door het gebrek aan context. Ook het gebrek aan een werkelijke opdrachtgever had een bijdrage hierin. Wil je bij mijn volgende opdracht de opdrachtgever zijn? Klik dan hier. 

Wil je ook van jouw merk de nieuwe superheld maken?

Ik ben jouw sidekick in brand design & creativiteit.