Grafische vormgeving

Event communicatie Retro Con

Het verhaal:

Deze event communicatie opdracht kwam voort uit mijn opleiding tot grafisch vormgever, waarbij ik zelf een conventie moest bedenken. Hiervoor moest vervolgens een visuele identiteit en specifieke communicatiemiddelen ontwikkeld worden. 

Als “action-figure” verzamelaar, gamer, lezer van stripboeken en filmfanaat is dit een hele mooie tijd om in te leven. De stripboeken van vroeger worden verfilm. Vervolgens brengen ze miljarden op bij de box offices. Elke succesvolle speelgoed serie/stripboeken reeks uit de jaren 80 wordt verfilmd. Of er wordt nieuw leven ingeblazen. Ondertussen komen de grote spelcomputer fabrikanten met speciale edities van hun oude consoles. Dit zijn de spelcomputers waarmee ze gedurende de zogenaamde Consolewars groot zijn geworden. De speciale edities zijn zelfs zo succesvol dat ze tot maanden na de lancering uitverkocht waren.

Ondertussen zijn de actiehelden van toen “Expendable”. Maar zijn ze ook nu nog steeds succesvol. In de jaren 80 maakte we tevens kennis met ET (E.T.) en Yoda (Star Wars: The Empire Strikes Back). En we gingen op spokenjacht met een groep spokenjagers uit New York (Ghostbusters). Tot slot zagen we Marty McFly en Doc Brown met de DeLorean vertrekken naar de toekomst in “Back tot the future.”

Retro Con is de conventie waarbij je een stap terug in de tijd doet, terwijl de onderwerpen op dit moment weer actueel zijn. Een conventie waar de jongeren van toen, hun helden kunnen ontmoeten, terwijl dit ook de helden zijn van de jongeren van nu. Een uitstapje voor het gehele gezin. Naast dat Retro Con een “trip through memory lane” zal zijn, is het ook het dagje uit voor de complete familie en het evenement zal gastheer zijn van het Wereld Kampioenschap E-sports.  Ook dit is een hedendaags fenomeen, wat voort komt uit de jaren 80 waar computerspellen voor het eerst commercieel uitgebracht werden.

Voor dit evenement is event communicatie nodig om het evenement goed op de markt te zetten.

De opdracht:

Ontwerp een passende visuele identiteit

Ontwerp diverse relevante communicatie middelen, zoals een programmaboekje en een abri.

Opleverdatum:

01/03/2020

Werkzaamheden:

Grafische vormgeving, Brand design, Illustratie, Redactioneel ontwerp

De resources:

Klik op de resources voor meer informatie over de betreffende applicatie, tool of service.

Het resultaat:

Voor het logo heb ik me laten inspireren door de “retro-wave” logo’s. Grote metalen letters in combinatie met neon tekst, zoal te zien was op veel filmposters van toen. Maar het logo moest wel mee gaan in de hedendaagse tijd, waar je niet meer genoeg hebt aan één statisch logo. Een logo op zoveel mogelijk media gebruikt kunnen worden.

Voor het programmaboekje wilde ik iets speciaals doen. Retro Con is een evenement waar veel verzamelaars op af komen. Daarom wilde ik van het programma boekje een verzamelitem maken. Met exclusief artwork van de striptekenaars. Augmented Reality boodschappen van de actie helden. De mogelijkheden zijn legio. Daarom heb ik een hardcover versie ontworpen.

Update 20/02/2021:

  • De vormgeving van mijn persoonlijke merk is geïnspireerd door dit project. Er kwamen weer passies boven, die ik lang aan de kant had geschoven ivm mijn drukte. Passies zoals illustratie, action figures en pop-culture in het algemeen.

Wil je ook van jouw merk de nieuwe superheld maken?

Ik ben jouw sidekick in brand design & creativiteit.