Inhoud

Inhoud

Trends en ontwikkelingen personal branding 2022

Wat zijn de trends en ontwikkelingen personal branding 2022? Welke trends en ontwikkelingen kan je gebruiken voor jouw personal brand? Dit artikel geeft je een aantal handvaten waarmee je kunt werken.

Dit is alweer het 10de blog over personal branding. Maar wil je een vooruitstrevend personal brand zijn, wat zijn dan de dingen die je im 2022 echt moet gaan doen? Tijd om te kijken naar de trends en ontwikkelingen personal branding van 2022. 

Trends zijn trends. Het is niet iets wat je MOET doen. Een trend kan een hele korte levensduur hebben. Een trend kan niet relevant zijn voor jou merk/doelgroep.  

Een grote trend op dit moment is bijvoorbeeld minimalisme. Met mijn visuele identiteit heb ik juist net heel veel tijd en energie gestoken in een identiteit met action figure fotografie. Allesbehalve minimalistisch dus. Nu kan ik minimalisme natuurlijk nog op heel veel andere manieren toepassen, maar ik ga niet ineens mijn hele merkidentiteit aanpassen op basis van deze ene trend. Dat kost immers heel veel tijd en mogelijk zelfs geld.  

19 Trends en ontwikkelingen personal branding van 2022 

Ik heb het internet afgespeurd naar de laatste trends en ontwikkelen op het gebied van personal branding. Dus bij deze 18 trends en ontwikkelingen: 

  1. Weg met de influencer, welkom micro-influencer 
  1. Maak je content persoonlijk 
  1. Maak je merk menselijk 
  1. Wordt een publiek persoon 
  1. Creëer video’s 
  1. Breng je boodschap door middel van story telling 
  1. Draag bij aan goede doelen 
  1. Less is more 
  1. Post meer op social media 
  1. Wees meer bereikbaar 
  1. Wees consistent 
  1. Host podcasts 
  1. Publiceer boeken, podcasts en video’s 
  1. Versterk je online relaties 
  1. NFT’s 
  1. Grote veranderingen binnen social media 
  1. Mensen willen meer entertainment 
  1. Werken op afstand 
  1. Zorg voor je “side hustle” 

1. Weg met de influencer, welkom micro-influencer 

Marketeers richten zich steeds meer op micro influencers in plaats van de bekende grote influencers. Micro-influencers hebben kleiner bereik (minder volgers) dan de grote influencers. Maar het bereik wat ze hebben is veel gerichter, omdat de micro influencers over het algemeen in een niche zitten. Hierdoor kan een marketeer met een lager budget een gerichtere doelgroep aanspreken. Heb jij een respectabel aantal volgers in jouw niche, dan ben jij misschien wel de volgende (micro-) influencer die betaald kan gaan krijgen voor marketingactiviteiten van een groot merk.  

2. Maak je content persoonlijk.  

Selfies, videos en afbeeldingen van jezelf in context, zorgen dat je jezelf kunt onderscheiden. Doe je dit regelmatig en consistent, dan wordt je merk steeds beter herkenbaar.   

3. Maak je merk menselijk 

Achter elk merk zitten mensen waarmee het merk geassocieerd wordt door de doelgroep. Dit maakt je merk menselijk. Zorg dat dat menselijke ook zichtbaar is. Dus geen logo of illustratie voor de profielfoto van jouw persoonlijke facebookkanaal, maar een foto van jou. Een foto waar mensen jou op kunnen herkennen. 

4. Wordt een publiek persoon 

Als je jezelf als een publiek persoon presenteert kan dat andere een inzage geven in je persoonlijke leven. Maar het kan andere ook vertellen hoe jij in het leven staat en welk effect dit heeft op jouw professionele rol. Mensen creëren op deze manier een intensievere band met iemand die ze nog nooit ontmoet hebben. Transparantie, authenticiteit en kwetsbaarheid zijn hierbij de succes bepalende factoren.  

5. Creëer video’s 

“Creëer video’s”, schrijft degene die nog geen enkele video van zichzelf of zijn merk op zijn website of social media heeft staan. Maar video wordt steeds belangrijker. YouTube is op Google na, de meest gebruikte zoekmachine. Maar denk ook aan Facebook/Instagram story’s, Tiktok en andere social mediakanalen waarbij steeds meer video opties ontwikkeld worden. Van video’s uit het dagelijkse leven, tot tutorials en andere merk gerelateerde video’s, ze geven jouw merk een gezicht. Het geeft je een kanaal om je volgers mee te nemen op jouw avontuur.  

6. Breng je boodschap door middel van story telling 

Als persoonlijk merk heb je legio mogelijkheden om je boodschap over te brengen. Maar probeer dit eens door middel van storytelling. Vertel een verhaal waarin de lezer zichzelf kan inleven, zich kan herkennen. Hierdoor komt de boodschap veel beter binnen bij de lezer. Het zorgt voor een frisse en dynamische blik in plaats van een statische boodschap.  

7. Bijdrage aan goede doelen 

Maatschappelijk ondernemen is er in vele vormen. Een bijdrage leveren aan een goed doel is er 1 van. Scoor punten bij je doelgroep door een specifiek goed doel te volgen. Maar let wel op! Het scoren van punten mag geen doel op zich zijn. Je draagt met je personal brand bij aan een goed doel, omdat het je aan het hart gaat. Omdat je er een emotionele verbintenis mee hebt. Doe je het enkel om punten te scoren bij jouw doelgroep? Dan wordt dat vroeg of laat duidelijk. En dan zal dat ten kosten gaan van je geloofwaardigheid.  

8. Less is more 

Minimalisme is een visuele trend die je in 2022 meer gaat terugzien in (personal) branding. Enkel het gebruik van basis vormen, simpele teksten, veel witruimtes en gelimiteerde kleurenpalletten worden gebruikt om een simpelere uitstraling te genereren. Het product, de dienst of de persoon moet voor zichzelf spreken. Hierdoor creëer je aandacht en focus.  

9. Post meer op social media 

Post meer op social media over je persoonlijke leven. Hoever je hierin gaat is natuurlijk je eigen keuze. Maar wees eerlijk in wat je post! Maak het een onderdeel van je dagelijkse routines en gewoontes. In een artikel van Forbes [link] geadviseerd op zn minst 5 posts per dag te plaatsen.  

10. Wees meer bereikbaar 

Zorg dat je in contact komt met je volgers. Wees bereikbaar. Zij zijn immers de beste bron van informatie die je kunt hebben. Zij kunnen je vertellen wat hun ervaringen met jou merk zijn, wat er goed is en wat er anders zou moeten. Hier kan je zien hoe jouw merk presteert in het hoofd van de doelgroep.  

11. Consistentie 

Presteer je overal en altijd op consistente wijze. Na mij idee is dit altijd al een succesbepalende factor geweest voor brand design. Echter er zijn nog te veel voorbeelden van merken die dat niet doen. Volgens Forbes zal consistentie dan ook een trend zijn in 2022. Zou dit het omslagpunt zijn, waar de meeste merken ook energie gaan stoppen in consistentie? 

12. Host podcasts 

Social media noviteiten zoals het kanaal Club House, of de mogelijkheden om live podcasts te posten op andere kanalen, hebben ervoor gezorgd dat de waarde van een goede podcasts enorm gestegen is. Daarnaast is er weinig nodig om een goede podcast op te zetten. Denk eens na waar een podcast binnen jouw niche over kan gaan en hoe je hier waardevolle content kunt creëren.  

13. Publiceer boeken, podcast en video’s 

Een van de belangrijkste manieren om volgers te krijgen, is het bieden van waardevolle content binnen jouw niche. Of dit nu geschreven, op geluidsband of video is. Kijk eens of je deze waardevolle content kunt bundelen in een boek, of op een andere wijze kunt publiceren. Je zou bijvoorbeeld de podcast kunnen publiceren op diverse kanalen, waardoor het bereik vergroot. Daarnaast geeft dit je de mogelijkheid gemakkelijk en snel passief inkomen te genereren. Maar hier in een later blog meer over.  

14. Versterk je online relaties 

De afgelopen 2 jaar hebben ervoor gezorgd dat er steeds meer mensen in ons netwerk zijn, die we enkel kennen via een onlineverbinding. We hebben deze mensen nooit in levenden lijve ontmoet. Het internet zorgt ervoor dat fysieke afstand een verwaarloosbaar gegeven is geworden. Je kunt mensen wereldwijd bereiken, waardoor je nieuwe markten kunt aanboren. Besteed aandacht aan deze relaties en versterk ze.  

15. NFT’s  

Cryptocurency en NFT’s beginnen langzaam ingeburgerd te raken. Kijkende naar personal branding, kunnen vooral NFT’s  interessant zijn voor je persoonlijke merk. Met behulp van block-chain technologie kan je de auteursrechten op jouw werk vastleggen en/of verkopen met behulp van Non Fundable Tokens.  Wil je weten wat NFT’s precies zijn? Lees dan dit artikel van Frankwatching.

16. Grote veranderingen binnen social media 

De bestaande social mediakanalen zijn allen volop aan het innoveren. Facebooks Metaverse is in aantocht. Dit is een soort onlinewereld waar je straks van alles kunt doen. Gamen, shoppen, werken en daten, niks is te gek. Je zou het kunnen vergelijken met de Oasis uit het geweldige boek Ready Player One, van Ernest Cline. Maar er komen ook steeds meer social mediakanalen bij. De ene beter dan de ander. Binnen deze trend zie je wel steeds meer merken zich richten op “gesloten” social mediakanalen, zoals deze gefaciliteerd worden op Discord.  

17. Mensen willen entertainment 

Met de komst van social mediakanalen zoals TikToc is gebleken dat mensen niet alleen maar op zoek zijn naar waardevolle content. Ze zijn ook op zoek naar enkel entertainment. “Even gewoon dom kijken.” 

18. Werken op afstand 

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat men opnieuw is gaan kijken naar hun werkomgeving. Van gedwongen thuiswerken, gingen we naar hybride werken (deels thuis, deels op kantoor) en workations (werken vanaf je vakantieadres). Tools als Zoom, Teams en Trello [link naar tool] hebben ervoor gezorgd dat je overal je werk kunt doen, zolang er wifi is. Bijkomende voordelen zijn: 

  • Verhoging van productiviteit bij een groot deel van thuiswerkers 
  • Besparing van tijd op reistijd 
  • Bredere arbeidsmarkt waar mensen uitgehaald kunnen worden 
  • Het helpt enorm met de aanpak van de stikstof uitstoot, files en de drukte in het openbaar vervoer.  

Wel wil ik een belangrijke kanttekening plaatsen bij thuiswerken: Er wordt te vaak vergeten dat er heel veel mensen een beroep hebben (zorg, bouw, productie, hospitality, transport) waarin je geen mogelijkheid hebt om thuis te werken. Misschien moeten we met z’n allen eens kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat voor deze mensen thuis een beetje naar het werk toe komt.  

afbeelding van mij werken in het zonnetje

19. Zorg voor je “side hustle” 

De tijdsbesparing die het thuiswerken je heeft opgeleverd geeft je de mogelijkheid om een “side hustle” te starten. Een handeltje ernaast laat maar zeggen. Maak je bijvoorbeeld super vette illustraties, probeer ze eens te verkopen via een print-on-demand platform zoals Spreadshirt.com. Hierdoor creëer je extra inkomsten vanuit passief inkomen.  

Conclusie 

Kortom: er is werk aan de winkel! We moeten content om gaan zetten in video. We moeten de dialoog aangaan met onze volgers. Maar het belangrijks is dat je de trends niet klakkeloos volgt. Kijk wat past bij jou brand en wat jouw doelgroep verwacht. Houdt de vinger aan de pols.  

Wil je weten hoe het mij vergaat in het volgen van de trends en ontwikkelingen? Wil je zie hoe vaak ik post op social media, of wil je weten wanneer het blog over passief inkomen online komt? Volg me dan op één of meerdere social mediakanalen! 

volg de sidekick in branding & design

Categorie:

Reacties