Grafische vormgeving, Brand design

Event communicatie Retro Con

Jaar van productie: 2020

Het verhaal:

Deze opdracht kwam voort uit mijn opleiding tot grafisch vormgever, waarbij ik zelf een conventie moest bedenken. Hiervoor moest vervolgens een visuele identiteit en specifieke communicatiemiddelen ontwikkeld worden. 

Als “action-figure” verzamelaar, gamer, lezer van stripboeken en filmfanaat is dit een hele mooie tijd om in te leven. De films met de striphelden van vroeger in de hoofddrol, brengen miljarden binnen bij de box offices. Elke succesvolle speelgoed serie/stripboeken reeks uit de jaren 80 wordt verfilmd en/of nieuw leven ingeblazen. Ondertussen komen de grote spelcomputer fabrikanten met speciale edities van de consoles waarmee ze gedurende de zogenaamde Consolewars groot zijn geworden. De speciale edities zijn zelfs zo succesvol dat ze tot maanden na de lancering uitverkocht waren. Ondertussen zijn de actiehelden van toen “Expendable”, maar ook nog steeds succesvol. In de jaren 80 maakte we tevens kennis met ET (E.T.), Yoda (Star Wars: The Empire Strikes Back) en een groep spokenjagers uit New York (Ghostbusters). We gingen op zoek naar de schat met een groep tieners (the Goonies) en tot slot zagen we Marty McFly en Doc Brown met de DeLorean vertrekken naar de toekomst in “Back tot the future.”

Retro Con is de conventie waarbij je een stap terug in de tijd doet, terwijl de onderwerpen op dit moment weer super actueel zijn. Een conventie waar de jongeren van toen, hun helden kunnen ontmoeten, terwijl hun kinderen zich ook zullen vermaken. Een uitstapje voor het gehele gezin. Naast dat Retro Con een “trip through memory lane” zal zijn, is het ook het dagje uit voor de complete familie en het evenement zal gastheer zijn van het Wereld Kampioenschap E-sports.  Ook dit is een hedendaags fenomeen, wat voort komt uit de jaren 80 waar computerspellen voor het eerst commercieel uitgebracht werden.

Voor dit evenement is er een visuele identiteit en event communicatie nodig om het evenement goed op de markt te zetten.

De opdracht:

Ontwerp een passende visuele identiteit

Ontwerp diverse relevante communicatie middelen, zoals een programma boekje en een abri.

Werkzaamheden:

Grafische vormgeving, Brand design, Illustratie, Redactioneel ontwerp

De resources:

Klik op de resources voor meer informatie over de betreffende applicatie, tool of service. 

Het resultaat:

Met het programmaboekje wil ik iets bijzonders neerzetten. Normaliter is een programmaboekje een van de eerste zaken die weggegooid worden, zodra de bezoekers het evenement verlaten. Hier wil ik een sustainable oplossing bedenken in het medium aan zich ipv een oplossing te zoeken in bijvoorbeeld materiaalkeuze. Ik maak in het ontwerp gebruik van de verzameldrang van een groot deel van de doelgroep, door het programmaboekje te voorzien van content, die de bezoeker ook werkelijk doet beslissen het boekje te bewaren.

Het medium moet meer zijn dan alleen maar een programmaboekje en plattegrond voor de conventie. Het moet een magazine zijn met diepgaande artikelen, hoogstaande illustraties van de makers van toen. Het moet een collectorsitem worden. De ideeën voor content zijn eindeloos. Je zou er zelfs hele verhaallijnen in kunnen vertellen met een cliffhanger die zich openbaard op de volgende editie van het evenement.

Het boek mag dus exclusiever ogen dan dat je gewend bent van een programmaboekje, zonder af te wijken in stijl.