Grafische vormgeving, Brand design

Brochure Dierentuin het Stokstaartaapje

Jaar van productie: 2019

Het verhaal:

Deze opdracht kwam voort uit het vak Typografie van de opleiding tot grafisch vormgever. Het betreft de ontwikkeling van een visuele identiteit van fictieve dierentuin “het Stokstaartaapje” met de brochure als het key-item van het ontwerp. Hierbij had ik de vrijheid om het concept en het daarbij horende merk zelf vorm te geven, waarbij er enkel een aantal eisen gesteld voor de uiteindelijke brochure. 

Dierentuin het Stokstaartaapje is een kleine stadsdierentuin, gelegen in Sonsbeekpark te Arnhem. Om uniek te zijn op de markt, waar ze het qua vierkante meters en aantallen dieren het verliezen van de concurrent, willen ze bezoekers binnen halen door het park deels te digitaliseren met behulp van Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) technologie. Met een app en VR locaties door het park heen, kunnen bezoekers zich wanen in het leefgebied van de dieren, extra informatie inzien en dichter bij de dieren komen dan ooit te voren.

De opdracht:

| Ontwikkel een visuele identiteit.

Onderdeel van de visuele identiteit zijn symbolen voor de paviljoenen: knaagdieren, reptielen, roofdieren, vissen en vogels.

| Ontwerp een volledige brochure (incl. copy) passend binnen de visuele identiek en redactionele eisen van de opdrachtgever.

Werkzaamheden:

Grafische vormgeving, Brand design, Illustratie, Redactioneel ontwerp

De resources:

Klik op de resources voor meer informatie over de betreffende applicatie, tool of service. 

Het resultaat:

Om uniek te zijn is ook de brochure anders vormgegeven worden dan dat je gewend bent van een dierentuin. Meer conceptueel, gebruik makend van veel negatieve ruimte en Augmented Reality Illustraties. Augmented Reality staat voor het toevoegen van informatie aan een bestaand beeld en daarom heb ik de Augmented Reality Illustraties in het leven geroepen: foto’s van dieren, waaraan een deel van de omgeving is toegevoegd in de vorm van een illustratie. In de illustratie wordt er vervolgens weer gebruik gemaakt van dezelfde lijnen (overal dezelfde dikte met een rond uiteinde) als dat er in het logo gebruikt worden, om zo uniformiteit te krijgen in het visuele beeld van de brochure.