Inhoud

Inhoud

Wat is jouw waarom?

Wat is jouw waarom? Merken die denken vanuit “het waarom” zijn succesvoller dan merken die denken vanuit “de wat”? Het is het beginpunt van elk succesvol branding proces. Maar hoe bepaal je jouw waarom? En hoe kan het jou helpen met je personal brand? In dit artikel vind je de vragen op dit antwoord, net als 2 methodes die je kunt gebruiken om je te helpen in dit proces.

Inleiding 

Wat is mijn waarom? Hoe bepaal ik die? En hoe creëer ik daar een merk omheen? Er zijn veel methodes die de waaromvraag kunnen beantwoorden. Ik heb hier IKIGAI voor gebruikt en vervolgens heb ik de output gebruikt om de Merkwijzer van Ruud Boer in te vullen. In dit artikel leg ik je uit hoe ik dit gedaan heb en hoe ik tot een beknopte merkstrategie ben gekomen door te beginnen met de vraag: wat is mijn waarom? Wat is jouw waarom?

Sidekick: the origin story 

De jaren 80. Het gouden decennia voor action figure/speelgoed lijnen zoals G.I. Joe, Transformers en He-man. Het tijdperk van Terminator, Star Wars en Back to the future. De jaren waar rock en synthesizermuziek samengingen en de spelcomputers van Nintendo en Sega hun entree maakten. Waar logo’s bestonden uit een combinatie van dik metalen letters en script neonletters. Het is de tijd waarin ik ben geboren en opgegroeid. De tijd die mij gemaakt heeft tot wie ik nu ben. Ik groeide op tussen deze klassiekers en iconen, het geweldige speelgoed en geweldige filmposters van die tijd. 

Als kleine jongen stond ik op school bekend als de wandelende encyclopedie als het ging om G.I. Joe. Ik had vele action figures en ook voertuigen. En ik heb ze nog steeds, trots tentoongesteld in een vitrinekast op mijn kantoor/mancave/gameroom. Ik ben ervan overtuigd dat dit een grote invloed heeft gehad op wie ik ben vandaag. Zoals de documentaire serie van Netflix de alles omvatten titel heeft: ’the toys that made us’.

Hoe ik tot het idee kwam om dit te verwerken in mijn personal brand, leg ik je vandaag uit in dit artikel. Dit is het onderdeel van mijn brand designproces, waarbij ik van niets tot een designbrief kom voor een logo en websiteontwerp. En het begint allemaal met de vraag: wat is jouw waarom? 

Elk branding proces start met het waarom 

Als volhardend gelover van de golden circle van Simon Sinek, ben ik ervan overtuigd dat elk branding proces start met de vraag: wat is jouw waarom? De Golden Circle is niet één of andere sekte of groep ninja’s in goudkleurige pakjes. Het is een theorie gepresenteerd door Simon Sinek, waarbij hij aan de hand van 3 voorbeelden zijn stelling uitlegt. Waarom zijn merken die denken vanuit “het waarom” succesvoller dan merken die denken vanuit “de wat”. Ken je het nog niet, dan raad ik je aan om, na het lezen van dit artikel, onderstaande video te kijken.  

“Mensen kopen niet wat je verkoopt, mensen kopen waarom jij het verkoopt.”

Simon Sinek

Hoe vind je je waarom? 

Na het zoeken van methodes, modellen en trainingen over het vinden van mijn waarom, besloot ik een oude Japanse methodiek te gebruiken: IKIGAI. De letterlijke betekenis is “plezier in het leven dankzij een doel.” Kort samengevat, breng je met deze methode 4 dingen in kaart: 

  • Wat vind je leuk om te doen? 
  • Waar ben je goed in? 
  • Waar kan je voor betaald worden? 
  • Wat heeft de wereld nodig? 

Het centrum waar de 4 cirkels kruisen, is jouw IKIGAI. De methode is officieel bedoelt om je ware zelf te vinden. De IKIGAI-puristen zullen me ervoor haten, maar ik heb er mijn eigen wending aangegeven. Als eerst heb ik per cirkel alles opgesomd wat in mij opkwam. Vervolgens ben ik gaan kijken naar interessante en inspirerende combinaties. Weet je zo niet wat een mooie combinatie zou zijn? Dan zou je de techniek van Chris Do (YouTube-kanaal The Futur) kunnen gebruiken. In onderstaande video gebruikt hij IKIGA en een aantal 12-kantige dobbelstenen om tot een aantal interessante concepten te komen die het beste passen bij de persoon in kwestie.  

Met IKIGAI dwing je jezelf om veel dieper te graven naar wat je leuk vindt, waar je goed in bent. Je leert jezelf in feite beter kennen. Omdat iedereen anders is, zal de uitkomst ook bij iedereen anders zijn. Een unieke combinatie aan skills, things you love en things they love.  

Wat is mijn waarom? 

Met het invullen van mijn IKIGAI kwam ik tot de conclusie dat ik tot nu toe altijd op mijn best was, als ik een soort van ondersteunende rol had. Of dat nu in de horeca was, in het verkopen van keukens of zelfs het verbouwen van complete winkels. Ik presteerde op mijn best in ondersteunende rollen, waarbij ik de vrijheid en het vertrouwen kreeg om te excelleren, zodat ik boven mijzelf kon uitstijgen. Ik was de sidekick die van de held de superheld maakte.  

Volgens de Dikke van Dale, wordt de sidekick omschreven als iemand die regelmatig optreedt als assistent van de vaste presentator(en) in een talkshow. Echter als je net als mij, een fan bent van stripboeken, games en films, weet je dat een sidekick veel meer is dan dat. Sidekicks vervullen hierin één of meerdere functies, zoals het hebben van een alternatief standpunt (out-of-the-box), specialistische kennis en vaardigheden of iets anders dat de held niet heeft. Hiermee zorgt de sidekick dat de held zijn heldendaad kan verrichten. Hierbij zie ik de held niet standaard als werkgever. De held kan ook het merk zijn waaraan wordt gewerkt. Of de zelfstandig ondernemer die een website nodig heeft om zijn doelgroep te bereiken.  

Vanuit mijn IKIGAI kan ik het volgende zeggen: 

  • Wat de wereld nodig heeft: in een snel veranderende (digitale) wereld wordt merkbeleving een essentiële succesfactor.  
  • Wat ik leuk vind om te doen: grafische vormgeving, webdesign, brand design, andere mensen helpen .
  • Waar ik goed in ben: mensen ondersteunen in het behalen van hun doelen. Mezelf snel tools eigen maken en deze implementeren in het proces. Het proces efficiënt/LEAN inrichten, zodat de focus op het resultaat kan worden gelegd.  
  • Waar je voor betaald kan worden: beroepen zoals DTP worden gezien als zogenaamde zombieberoepen. In de loop van tijd zullen deze geautomatiseerd worden. De focus komt te liggen op het ontwerpen van customer experience, zowel online als offline.  

Op basis van mijn profiel (sidekick) en de punten uit mijn IKIGAI kan ik mijn waarom als volgt omschrijven: 

“Ik wil mensen helpen met het creëren van hun merk. Van een persoonlijk merk tot aan merken voor grote bedrijven, helden en antihelden. Voor die mensen/merken ben ik hun sidekick in branding en design.”  

Hoe creëer je een merk op basis van de waarom? 

Hiervoor gebruikte ik de Merkwijzer van Ruud Boer, zoals hij deze omschrijft in zijn boek Brand Design. Met dit model creëer je een duidelijk beeld van hoe jij wilt dat jouw merk eruit moet gaan zien. Daarnaast omschrijf je hoe je wilt dat het overkomt op de doelgroep. Dit begint met het invullen van de merkidentiteit.  

Met de ingevulde Merkwijzer, zie je hoe mijn personal brand eruit moet gaan zien.

Van merkidentiteit naar visuele identiteit  

Ja, ik ben een nerd en ik ben er trots op. Ja, ik lees stripboeken, kijk veel films en series en ik heb een vitrinekast vol met G.I. Joe action figures. De meeste van deze action figures heb ik nog van vroeger, waar ik altijd heel zuinig op ben geweest. Dit komt ook terug in mijn IKIGAI. En dat zette mij tot nadenken.  

Wat is jouw waarom? Mijn waarom wordt gevoed aan deze wand op mijn thuiswerkplek/mancave.
Mijn collectie van G.I. Joe action figures, voertuigen en stripboeken. Aangevuld mijn collectie aan Marvel Comics en game gerelateerde merch.

Een action figure heeft eigenlijk heel veel interessante grafische elementen. Naast het ontwerp van de action figure en de storytelling over dit personage is er nog veel meer. Denk aan verpakkingsontwerp, stickers, posters en andere merchandise. Daarnaast waren daar nog de stripboeken, reclamespotjes en tekenfilmseries die hierop aansloten. Kortom, als grafisch vormgever kon je helemaal losgaan. Zeker met de visuele stijl uit de jaren 80. Deze stijl is overigens op het moment met een aardige revival bezig is. Diverse elementen uit die tijd zie je op dit moment veel in hedendaagse uitingen terugkomen.  

Als ik vroeger een G.I. Joe action figure kocht, bewaarde ik ook de verpakking. Dit omdat op de achterkant het dossier van het personage gedrukt stond. Dit kon ik vervolgens gebruiken in de verhalen die ik creëerde met mijn verzamelde G.I. Joe team. Wat nu als dat dossier mijn CV was? Wat nu als ik die action figure was? Dan zou ik op basis daarvan ook stickers en posters kunnen ontwerpen en een website in kunnen richten. Het is een origineel idee wat ik destijds niet terug kon vinden op Google, Pinterest of Behance. Zelfs niet als ik er gericht naar zocht. Ik kan hiermee op een unieke manier laten zien dat ik de “total package” bied. Daarnaast past het perfect bij mij als persoon.  

Dit zou de basis van mijn visuele identiteit worden. In beeld, in tone-of-voice, in alles wat ik doe. Hierbij zou de action figure van ondergetekende het icoon worden van het personal brand en terugkomen in de verschillende uitingen. En dit is dan ook de samenvatting van de uiteindelijke designbrief: creëer de merkuitingen zoals een logo, CV, Portfolio en website op basis van de omschreven visuele identiteit.  

Mooie voorbeelden van personal brands met action figures

Inmiddels heb ik 2 personal brands gevonden, die een action figure gebruiken als branding. De eerste is een Zweedse fotograaf Jens Lennartsson, die zijn studio op deze manier wilde promoten. Hieronder zie je een video over de ontwikkeling van zijn action figure. De tweede is een Engels award winning duo die samen een een branding agency hebben met klanten als Play Station, Netflix, Coca Cola en Warner Bros: Toyfight.co. Ik vond beide merken met toeval op het internet gedurende de ontwikkeling van mijn website en was (en ben nog steeds) erg onder de indruk van de 2 projecten. Waar Jens een statische action figure (zonder bewegende onderdelen) werkelijk heeft laten produceren, heeft Toyfight hun expertise in 3D modeling gebruikt om alle (zeer fraaie) graphics voor hun site te ontwerpen.

Natuurlijk lijkt het me super vet om mijn action figure ooit te gaan produceren. Al is het voor mezelf, voor in mijn vitrine tussen mijn verzameling action figures. En natuurlijk wil ik mezelf ontwikkelen als vormgever en developer, zodat ik ooit 3D-moddeling kan toevoegen aan mijn skillset. Maar voor nu houd ik het op een digitaal action figure, gecreëerd in Adobe Photoshop en Illustrator.

Mijn proces samengevat 

Er zijn vele wegen die naar Rome of in dit geval naar een designbrief leiden. Ik heb in dit proces gebruik gemaakt van IKIGAI om mij te verdiepen in mezelf. Met deze verdieping kon ik “mijn waarom” bepalen. Vervolgens heb ik de Merkwijzer ingevuld om de merkidentiteit en visuele identiteit te bepalen. Op basis van deze gegevens kon ik de designbrief schrijven. Hoe ziet jouw proces eruit voor het schrijven van de designbrief? Laat het weten bij de reacties!  

Volgende blog 

Morgen krijgt mijn reis door de wereld van Personal branding weer een vervolg. De visuele identiteit is nu omschreven en het wordt tijd om deze ook werkelijk vorm te gaan geven. Dit begint met het logo en de brand styleguide. Ik zal de styleguide ook met jullie gaan delen, zodat jullie het misschien kunnen gebruiken om je eigen styleguide te maken.  

Categorie:

Reacties