Every hero needs a sidekick

Waarom een blog over personal branding?

Inhoud

Inleiding. 

Hier ben ik dan, Paul Hendriks. Een startend grafisch vormgever, webdesigner en brandesign. Iemand die zichzelf op zijn website presenteert als action figure. Een nerd op het gebied van pop-culture. Een Ace met tools zoals die van Adobe. Jouw sidekick in creativiteit.  

En deze sidekick gaat een terugkerend blog over personal branding schrijven om aan zijn eigen personal branding te werken! En hiermee hoop ik ook jouw sidekick in creativiteit te zijn. Duidelijk? Vast niet. Hoe ik hier ben gekomen zal ik je uitleggen in dit artikel.   

Waarom een blog over personal branding? 

Iets meer dan een jaar geleden maakte ik de beslissing om het roer om te gooien en mijn droom te volgen. Ik vertrok bij mijn werkgever om grafisch vormgever/webdesigner te worden. Ik was onderdeel van een projectteam gespecialiseerd in grote winkelverbouwingen. Ik had plezier in mijn werk maar toch miste ik iets. Toen ik de kans kreeg mezelf om te scholen, heb ik die kans met 2 handen aangepakt. Terwijl mijn vriendin hoogzwanger was, dook ik na 13 jaar weer in de schoolboeken. Ik volgde de HBO-module Grafisch Ontwerpen en later ook Webdesign van de HBO-opleiding Communicatie en Multimediadesign. Ik raakte verslaafd. Verslaafd aan vormgeving, branding, webdesign en alles wat erbij kwam kijken. Ik was verkocht, ik heb de juiste keuze gemaakt.  

Na de omscholing was het tijd om te solliciteren. Met het solliciteren via banensites zoals Indeed krijg je tegenwoordig inzicht in de hoeveelheid mensen die op een vacature hebben gereageerd. En als startend vormgever schrik je dan als je ziet dat er tussen de 20 en 100 mensen hebben gereageerd. Grote kans dat daar tussen mensen tussen zitten met “meer werkervaring in een relevant vakgebied” dan dat ik heb.  Ik moet dus opvallen in de grote stapel aan sollicitatiebrieven, CV’s en portfolio’s. En misschien nog wel het belangrijkste: ik moet ervoor zorgen dat mijn (discutabele) gebrek aan ervaring in een relevant vakgebied niet opweegt tegen hetgeen ik wel te bieden heb. Maar hoe doe je dat? Hoe creëer ik een goed beeld van wie ik ben en waar ik voor sta? Hoe word ik top-of-mind. En hoe breng ik dat over? Het antwoord is duidelijk: ik moet een merk rondom mezelf creëren. Ofwel, ik moet werken aan mijn personal brand.  

Hoewel de impact van brand design nogal eens onderschat wordt, is dit wel iets waar grafisch vormgevers en webdesigners zich dagelijks mee bezig houden. Brand design is de toekomst voor grafisch vormgevers en webdesigners.  

Inmiddels zijn we een klein jaar en bijna een pandemie verder. En mijn personal branding heeft zijn eerste vruchten afgeworpen. De wijze waarop ik mbv personal branding mijn CV heb vormgegeven en het verhaal wat ik daarbij vertelde heeft tot een tijdelijke functie geleid als grafisch vormgever, webdesigner en online marketeer. Ik heb het enorm naar mijn zin bij Webcircles.com, waar ik mijn collega vervang vanwege zwangerschapsverlof. Hoe ik tot mijn personal branding strategie ben gekomen en hoe ik dat naar verschillende uitingen heb verwerkt wil ik met jullie delen in mijn blog. Ik ben de laatste die zal zeggen dat mijn proces goed is en dat iedereen het zo moet doen. Maar ik neem je mee op mijn ontdekkingsreis in brand design. Langs de hoogte- en dieptepunten. Langs hetgeen ik al heb gedaan en hoe ik mijn personal brand verder ga ontwikkelen. En ik zal daarbij zoveel mogelijk met jullie delen. 

Wat is personal branding? 

Personal branding richt zich, zoals de naam al zegt, op het merk rond de persoon. Maar wat is dan een merk? Brand design pionier Marty Neumeijer omschrijft branding in zijn boek The Brand Gap (2019) als volgt: 

“het gevoel wat een consument heeft als hij of zij in aanraking komt met een product, dienst, organisatie etc.” 

Marty Neumeijer, The Brand Gap, 2019

Het is dus geen logo. Het is geen marketing. Brand design is het creëren van verschillen. Niet zoals deze bestaan in spreadsheets, maar zoals ze bestaan in de gedachte van de consument.  

We gebruiken personal branding vaker dan we denken. Simpel voorbeeld is iemands Facebook-profiel. Door te kijken naar iemand zijn Facebook-profiel kan je zien wat hij of zij leuk vindt, waar zijn of haar interesses liggen en ga zo maar verder. Hierdoor creëer je onbewust een beeld van die betreffende persoon. Als meerdere mensen hiermee hetzelfde beeld van de persoon in kwestie krijgen, heeft hij of zij (bewust of onbewust) een personal brand gecreëerd. Een sterk persoonlijk merk kan je helpen – zowel op privé als op zakelijk gebied – nieuwe contacten te leggen, sneller resultaat te boeken en het zorgt ervoor dat je “niet vergeten” wordt.  

Ok. Maar waarom bloggen? 

Bij personal branding denk je veel eerder aan een CV, een portfolio of zelfs een website, dan aan een blog. Een CV, portfolio en website zijn inderdaad belangrijke uitingen die bij een sterk persoonlijk merk niet mogen ontbreken. Een blog kan hierbij een sterke aanvulling zijn. Ten opzichte van een website met alleen je CV en portfoliostukken, is een blog met tips of ideeën ideaal om te werken aan de opbouw van autoriteit, geloofwaardigheid en reputatie. 

14 Redenen om te bloggen.

  1. Jouw website veranderd met steeds nieuwe artikelen van een statische pagina in een dynamische pagina. Er gebeurd continu iets. Dit maakt het aantrekkelijker voor bezoekers om vaker terug te komen. Daarnaast zijn zoekmachines hier gek op.  
  1. Met een blog kan je laten zien dat je de expert bent binnen jouw vakgebied. Door het delen van jouw tips, ideeën en stellingen krijgt de lezer een beeld van jou. En als jouw verhaal goed is, zullen ze al snel het beeld van je hebben dat je de specialist bent.  
  1. Een blog maakt jouw merk persoonlijk en toegankelijker. Het is laagdrempelig en meestal informeel.  
  1. Een interessant blog zorgt voor extra bezoekers aan jouw website via zoekmachines. Vooral als het blog relevante informatie, informatie die up-to-date is en informatie die uniek is bevat.   Je hoeft dus niet direct kennis van SEO (Search Engine Optimalisation) te hebben om beter te scoren in zoekmachines.  
  1. Het geeft je ook intern meer mogelijkheid om meer relevante, unieke en up-to-date informatie te delen. In mijn geval zou het bijvoorbeeld raar zijn bij mijn CV op de website ga omschrijven wat personal branding is. Met een blog heb ik de mogelijkheid om gerichte informatie te geven.  
  1. Een blog kan leiden tot meer betalende klanten voor jouw merk. Met een blog heb je extra mogelijkheden om je producten en diensten aan de man te brengen. Maar doe dat niet te veel, anders gaat het ten koste van je lezers. 
  1. Als bezoekers jouw artikel erg interessant vinden, zijn ze snel geneigd dit te delen met een link naar dit artikel op hun website of via social media. Dit zorgt weer voor meer verkeer en een hogere score van jouw website bij zoekmachines zoals Google.  
  1. Met een blog kan je de bezoekers waarde bieden. Je inspireert ze, helpt ze met de informatie die je ze biedt.  
  1. Met het structureel schrijven van blog artikelen, word je een betere schrijver. Hoe vaker je iets doet, hoe beter je wordt.  
  1. Er is altijd wel een niche die geïnteresseerd is in jouw blog. Houdt wel in de gaten of de niche groot genoeg is om je doelen te behalen.  
  1. Met het structureel schrijven van een blog blijf je jezelf ontwikkelen. Je wordt de expert, als je dat al niet was. Omdat je je blijft verdiepen in de stof, zoals bijvoorbeeld trends en ontwikkelingen, blijf je zelf ook up-to-date. Onbewust ben je bezig met communicatie, marketing, zoekmachine optimalisatie, schrijven, denken, techniek en gebruiksvriendelijkheid.  
  1. Je wordt top-of-mind bij jou lezers. Stel je voor: jij verkoopt schoenen en een trouwe lezer van jouw blog heeft nieuwe schoenen nodig. Grote kans dat de lezer als eerste aan jou denkt om zijn nieuwe schoenen te kopen. 
  1. Je bouwt een community op met gelijkgezinde. Als mensen niet geïnteresseerd zijn in jouw artikelen, dan gaan ze het ook niet lezen. De mensen die het wel interessant vinden, zullen terugkomen. 
  1. Jouw blog is jouw uitlaatklep. Je kunt er je ei kwijt en jij bepaalt de onderwerpen.  

Kort samengevat: Elk artikel dat je schrijf is een stap vooruit. Het levert potentieel meer bezoekers, volgers, reacties, conversies en inkomen. En jou persoonlijk? Je werft meer kennis en ervaring, terwijl je skills en plezier verbeteren. 

Wat kan je verwachten? 

Dit is een blog over personal branding. In dit blog ga ik je NIET vertellen hoe jij je personal branding moet aanpakken. Ik ga ook niet claimen dat ik de expert ben op het gebied ben van personal branding. Nee. Maar, wat ga ik dan wel doen? Ik neem je mee in mijn personal branding proces, waarin ik mezelf neer wil zetten als “de sidekick in brand design en creativiteit”. Ik deel mijn ervaringen. Wat goed ging en wat fout ging. Ik geef je alle ins en outs die ik tegenkom. En ik zal mijn ongezouten mening erop loslaten.  Hiermee probeer ik jou de handvaten te geven die je kunt gebruiken om jouw eigen personal branding proces in te richten zoals jij dat wilt, in plaatst van hoe andere vinden dat je het moet doen. Ow, en ik schroom niet om er hier en daar een pop culture referentie in te plaatsten.  

Om dit blog goed af te trappen, zal ik de eerste 30 dagen elke dag een artikel publiceren over personal branding. Daarna zal de frequentie teruggaan naar ongeveer 2 berichten per week. Na deze 30 dagen deel ik jullie wat het resultaat is van 30 dagen continu bloggen. Wat was een succes en wat kan beter.  

Morgen zal ik mijn 2de blog plaatsten, waarin ik de origin story van de sidekick zal vertellen. Wees vrij om in de reacties hieronder aan te geven wat je van dit artikel vindt. En geef daarbij ook aan wat jij zou willen, dat ik zou bespreken in dit blog. 

Hier start mijn ontdekkingsreis! 

Schrijf je in voor de Personal Branding Nieuwsbrief

Ben je geïnteresseerd in dit blog? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en je krijgt wekelijks een nieuwsbrief over nieuws, trends en ontwikkelingen, werkwijzen en tools met relatie tot personal branding. En zo nu en dan, zal ik ook proberen je een leuke freebie aan te bieden voor je eigen personal branding proces.

Inhoud
De boekentip
De gebruikte tools
Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en krijg elke week een nieuwsbrief over Personal Branding en jouw sidekick in brand design en creativiteit.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp