Inhoud

Inhoud

Waarom pop culture in personal branding?

Pop culture is niet meer weg te denken uit de hedendaagse wereld. Maar gebruik je pop culture in personal branding? En gebruik je pop culture, hoever ga je dan? Het ligt aan jouw merk strategie, of pop culture past bij jouw merk.

Pop culture opnemen in je personal branding? Is dat ok? 

Of het verstandig is om pop culture onderdeel te laten zijn van je personal brand, is afhankelijk van jouw doelgroep. Met pop culture in jouw persoonlijke merk creeer je een specifieke stijl die veel herkenning kan oproepen. Maar het kan mensen ook afschrikken. In dit artikel zal ik dieper ingaan op het gebruik van pop culture in personal branding.  

In mijn personal brand is de invloed van pop culture niet te missen. Mijn focus ligt op de pop culture vanaf de jaren 80 tot nu. De actie- en superhelden, de sci-fi avonturen en de vertaling ervan naar de verschillende media, zoals comics, films, tekenfilms en natuurlijk action figures. Deze vormen van escapisme hebben een grote invloed gehad op wie ik nu ben. Maar, nog belangrijker, het is een voorliefde die ik deel met mijn doelgroep.  

Wat is pop culture 

Wikipedia omschrijft popculture als volgt: 

Popcultuur (afkorting van ‘populaire cultuur’) is de in de jaren zestig in de westerse landen ontstane subcultuur, die zich afzette tegen overgeleverde normen en waarden en die daaraan uiting gaf door afwijkende kleding en haardracht. De popmuziek vormde daarbij een belangrijk medium om gevoelens en ideeën uit te dragen. Popcultuur is een zeer breed begrip. Ze is internationaal en uitingen ervan zijn overal aanwezig: op straat, op de tv, op het internet, op podia, in tijdschriften, enzovoort. 

bron: Wikipedia

Zelf zou ik pop culture iets specifieker omschrijven: Pop culture is de verzameling van iconen en verhalen voortkomend uit de fictie van stripboeken, series, films, games en andere media, met een toegewijde fanbase die alleen maar blijft groeien. Waar je vroeger gezien werd als een “nerd” wanneer je er openlijk voor uitkwam dat je bijvoorbeeld Star Wars fan bent, hedendaags zijn juist de niet Star Wars fans in de minderheid.  

Waarom ik pop culture gebruik in mijn personal brand?

Mijn origin story 

Om in pop culture termen te spreken, begint deze keuze al bij mijn origin story. Ik ben geboren in 1982. Ik ben dus opgegroeid met He-man, G.I.Joe en Transformers. Er was geen eindeloze keuze in het aanbod legio streamingsdiensten. Nee, Enkel op woensdagmiddag en zaterdagochtend waren er tekenfilms op tv. En ik ging ervoor zitten, in de hoop dat G.I.Joe op tv zou komen. Het maakte niet uit of ik de aflevering al 10 keer had gezien. En daarna ging ik met mijn G.I.Joe action figures de aflevering naspelen. Was het Transformers of He-man? Ook geen probleem, dan speelde ik die aflevering na met mijn G.I.Joe action figures.  

Als je iemand in mijn tijd op de basisschool vroeg, wie er veel wist over G.I.Joe, dan wees iedereen naar mij. En die liefde voor de international action force is nooit verdwenen. Mij verzameling van action figures staat hedendaags uitgestald in een vitrine kast op mijn kantoor.  

Maar het bleef niet bij G.I.Joe. De spelcomputers maakte hun opmars. Er kwamen steeds meer franchises bij. En het internet zorgde voor een oneindige bron aan meer van deze pop culture. 

afbeelding van een aantal G.I.Joe action figures van vroeger

IKIGAI & mijn waarom 

Zoals je in een eerder blog hebt kunnen lezen kwam mijn voorliefde voor pop culture weer naar boven bij de uitvoering van IKIGAI om “mijn waarom” te bepalen. Hier kon je me snachts voor wakker maken. En de mensen om mij heen kende me ook als die nerd (niet negatief), die jouw alles kon vertellen over action figures, comics en films.  

Na de uitvoering van IKIGAI wist ik dat ik jouw sidekick in branding & design wilde worden. Maar het pop-culture gedeelte heb ik hierin meegenomen. Het is wie ik ben. Het is hoe mensen mij kennen. Het is mijn “merkpersoonlijkheid.” En het heeft een perfecte link met de term sidekick. Bijna alle superhelden hebben wel een sidekick. Dus ik laat het terug komen in mijn branding, omdat ik mezelf en andere mij hiermee kunnen identificeren.  

Hoe gebruik je pop culture in personal branding? 

Toen ik mezelf deze vraag stelde had ik al snel een antwoord: ik ga mezelf presenteren als action figure en gooi overal pop culture referenties in. Maar inmiddels is het antwoord op de vraag veel uitgebrieder geworden. Ik gebruik mijn action figure collectie om de headers van mijn website en blogs te maken. Ik gebruik veel meer pop-culture begrippen in mijn tekst. Headlines zijn vaak een knipoog naar een bekende pop-culture franchise. De vraag is hoe ver wil jij gaan.  

Pas op met copywright 

Pop culture is geweldig! Maar pas wel op met hoe je het gebruikt. Het is immers intellectueel eigendom van een ander. De bekende franchises zijn tegenwoordig ondergebracht bij de grote bedrijven met bijna net zo grote teams aan advocaten. Dat wilt niet zeggen dat je het niet mag gebruiken, maar de mate waarin is wel bepalend.  

Voor mijn branding verwijs ik naar de franchises en maak ik foto’s van action figures om mijn verhaal te vertellen. Ik zit hiermee in het grijze gebied.  

Er zijn platformen, zoals print-on-demand platform Spreadshirt, die je de mogelijkheid geven om onder hun paraplu gebruik te mogen maken van licenties van grote franchises. Op dat moment mag je dus ook werkelijk, dan wel via het platform van spreadshirt, producten verkopen met afbeeldingen van grote franchises erop, zonder dat er morgen een advocaat voor je deur staat. Laat je van te voren dus goed informeren door de mensen die ervoor geleerd hebben.  

Categorie:

Reacties