Inhoud

Inhoud

Werk aan je personal branding met LinkedIN en 10 tips om dat goed te doen.  

LinkedIn is HET zakelijke social mediakanaal om jouw zakelijke netwerk te bereiken. Je kunt professionals uit jouw markt bereiken. Of ze nu potentiële klant zijn, of de potentie hebben om mee samen te kunnen werken, je vind ze op LinkedIn. Daarom mag een sterk LinkedIn profiel niet ontbreken in jouw strategie. Op social media start personal branding met LinkedIn!

LinkedIn is HET social mediakanaal wat niet mag ontbreken in bij jouw personal brand. Het is meer dan een verkapt online CV. Het is een social media platform om je te presenteren en positioneren als de (zelfstandig) professional binnen jouw vakgebied. Hier bouw je een relevant zakelijk netwerk. Het ouderwetse netwerken laat maar zeggen, maar dan gemakkelijker, sneller en binnen een online omgeving.  Bij deze 10 tips voor het versterken van jouw personal branding met LinkedIn

Heb je ergens gesolliciteerd? Een offerte of pitch uitgebracht? Of heb je een goed telefoongesprek gehad met een potentiële klant? Dan is de kans groot dat men jouw naam gaat googelen. En de kans is nog groter, dat jouw LinkedIn profiel dan als 1 eerste (organische) zoekresultaat naar boven komt. Nog eerder dan jouw persoonlijke website inderdaad. Jouw LinkedIn profiel moet op dat moment dus de klus klaren. Het moet laten zien wie jij bent, welke skills jij hebt. Het moet de bezoeker overtuigen dat jij degene bent die zij zoeken. Ze kunnen connectie met je maken op een laagdrempelige wijze, waardoor je rustig kunt werken aan een waardevolle en duurzame relatie.  

Voordelen van LinkedIn voor jouw persoonlijke merk: 

  • Netwerken: Met LinkedIn kan je gemakkelijk nieuwe relevante contacten leggen en zo je netwerk uitbreiden 
  • Visie uiten: Uit de visie van jouw personal brand in jouw posts, reacties en shares. 
  • Blijf up-to-dat: Met het volgen van de juiste mensen en groepen kan je op de hoogte blijven van wat er speelt in jouw branche.  
  • Inspiratiebron: Je kunt LinkedIn gebruiken als inspiratiebron. Je kunt inspirerende mensen en bedrijven volgen en met ze in contact komen.  
  • Werving en gevonden worden: LinkedIn is een verzamelplek van mooie kansen op een stageplek/baan of juist het vinden van de ideale medewerker voor jouw bedrijf.  
  • Joint-ventures: de laagdrempeligheid en scala aan mogelijkheden om met mensen/bedrijven in contact te komen om de krachten te bundelen en de samenwerking aan te gaan.  
  • Vergrootte vindbaarheid: Met een goed LinkedIn-profiel kom je bovenaan in de zoekresultaten van google als men op jou naam zoekt.  
  • Online CV 2.0: naast je standaard CV, kunnen mensen uit jou netwerk jou aanbevelen en jouw aanbevelen op basis van je skills.  
  • Skill assesment: self-thought of opleiding, dat maakt niet uit? Met de skill assessment van LinkedIn word je getoetst op een specifieke skill. Is de score goed? Dan bevestigd LinkedIn dat jij deze skill beheerst. Let wel op, je hebt maar 2 kansen.  

10 Tips voor een sterk LinkedIn profiel.  

Ok top! Maar hoe zorg je ervoor dat jouw personal brand goed naar voren komt op LinkedIn? Hoe stel je dan een sterk LinkedIn profiel op?  

Het begint met de volgende 10 punten 

  1. Schrijf een sterke koptekst 
  1. Schrijf een optimale profieltekst (SEO) 
  1. Gebruik een professionele profielfoto 
  1. Maak een creatieve omslagfoto 
  1. Voeg de juiste skills toe aan jouw profiel 
  1. Voeg jouw werkervaring toe (en denk aan relevantie) 
  1. Vraag om aanbevelingen vanuit je netwerk 
  1. Neem deel aan relevante LinkedIn groepen 
  1. Wees de expert en claim de autoriteit door jouw kennis te delen in waardevolle posts 
  1. Blijf vernieuwen en verbeteren met LinkedIn SSI & creator modus 

1. Schrijf een sterke koptekst 

[screenshot] Dit is de tekst direct onder je naam. Als je de standaard weergave gebruikt, komt daar je huidige functie te staan met een vermelding van het bedrijf waar je werkt. Maar via de profiel instellingen kan je hier een custom tekst van maken, die misschien nog beter omschrijft wie je bent en waar je voor staat.  

2. Schrijf een optimale profieltekst 

[screeenshot] dit is jouw origin story, jouw elevator pitch. Nadat mensen dit gelezen hebben, moeten ze precies weten met wie ze te maken hebben en wat jij ze kan bieden. Wil je snel gevonden worden, is het belangrijk om de juiste steekwoorden te gebruiken. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een baan, bestudeer dan de vacatures van de gewenste baan om te achterhalen welke steekwoorden er elke vacature veelvuldig terugkomen. Gebruik deze steekwoorden in jouw profieltekst.  

3. Gebruik een professionele profielfoto 

[screenshot] ja misschien voordehandliggend, maar gebruik hiervoor geen stapfotos. Geen foto in jouw carnavalstenue, tenzij je gaat solliciteren voor prins Carnaval. Zorg voor een professionele profielfoto, bij voorkeur gemaakt door een professionele fotograaf. Het kost even wat, maar het zal uiteindelijk zijn vruchten afwerpen.  

4. Maak een creatieve omslagfoto 

[screenshot] er zijn mensen die het allemaal heel rustig houden. Helemaal als je de creativiteit mist om iets origineels te bedenken of vorm te geven. Maar met een creatieve en originele omslag foto kan je je wel onderscheiden van vele andere users.  

5. Voeg de juiste skills toe aan je profiel.  

[screenshot] Het is leuk dat je super goed bent in haken, maar als je niet van plan bent hier op professioneel vlak iets mee te doen, vermeld het dan ook niet. Zorg dat je skills die ze van jou verwachten in jouw branche, goed uit de verf komen.  

[screenshot] > een leuke toevoeging die LinkedIn afgelopen jaar heeft toegevoegd, is de mogelijkheid om een assessment af te leggen bij LinkedIn. Met diepgaande meerkeuzevragen krijg je vragen over het door jou gekozen kennisgebied. Behoort jouw score tot de beste 30% van de deelnemers, dan krijg jij een LinkedIn badge, die namens LinkedIn verteld dat jij die skills werkelijk beheerst.  

6. Voeg relevante werkervaring toe.  

Dat wilt niet zeggen dat de niet relevante banen weggelaten kunnen worden. Je wilt immers geen gaten in je tijdlijn. Maar niet relevante banen, kan je kort en bondig omschrijven, terwijl je de relevante banen eruit laat springen met een uitgebreidere omschrijving. 

7. Vraag jouw connecties om je aan te bevelen.  

Wanneer andere professionals aangeven dat jij een deskundige bent in jouw vakgebied, zijn mensen eerder geneigd dat aan te nemen, dan wanneer je dat zelf zegt. De enige partij die deze aanbeveling niet nodig heeft zijn zij-van-WC-eend.  

8. Neem deel aan relevante LinkedIn groepen 

Groepen van deskundigen komen op het social media platform samen in LinkedIn-groepen om hun kennis, ervaring en aanbevelingen te delen met elkaar. Er ontstaan dialogen over vakgerichte onderwerpen, waar je niet alleen iets van kunt leren, maar ook bijdragen. Neem deel aan de dialoog en bouw autoriteit op als een deskundige in jouw vakgebied.  

9. Wees een expert en claim autoriteit 

Niet alleen in LinkedIn, maar ook op het publieke deel van LinkedIn kan jij je onderscheiden als de expert. Bouw autoriteit op door jouw kennis te delen. Schrijf waardevolle posts en deel relevante content van andere experts. 

10. Blijf vernieuwen en verbeteren  

Blijf je profiel ontwikkelen met behulp van de LinkedIn SSI en Creator Modus. De laatste ga ik komende periode zelf uitproberen, zodat ik jullie er alles over kan vertellen.  

Verbeter jouw personal branding met LinkedIn met de Social Selling Index 

Wat is de LinkedIn SSI? 

De Social Selling Index is een scorekaart van jouw LinkedIn profiel die dagelijks geüpdatet wordt.   

[afbeelding screenshot]  

De score bestaat uit 4 componenten: 

1. Establish your professional brand 

Dit component betreft jouw profiel en activiteit. Zorg dus voor een volledig profiel en wordt de expert in jouw vakgebied met waardevolle posts en reacties.  

2. Find the right people 

Identificeer jouw doelgroep met handige tools. Ik ben mezelf sinds 2020 aan het presenteren als jouw sidekick in branding & design. Maar kijkende naar mijn connecties (bij dit schrijven 320) komt het grote gros nog van mijn werk bij IKEA. Ondanks dat voor mij persoonlijk hele waardevolle contacten zijn, hebben de meeste niks te maken met brand design en dergelijke. Voor mij is er dus werk aan de winkel. En voor jou? Met een premium account van LinkedIn kan je inzien wie jouw profiel bekijkt, krijg je gerichtere suggesties voor nieuwe suggesties en ga zo maar verder. Werk je business to business dan is een dergelijk account zeker aan te raden.  

3. Engage with insights 

Dit component betreft meerdere punten 

  • Connect met relevante groepen en zoek contact met potentiële klanten en concurrenten.  
  • Like, deel of reageer op relevante berichten van andere in jouw netwerk 
  • Hoe benader je andere via de messenger van LinkedIn 
  • Hoe je leads op slaat in Sales Navigator (als je een dergelijke account hebt 
  • En weer de relevante en waardevolle berichten plaatst. 

4. Build relations 

Hier gaat het om connecties. Welke waarde hebben jouw connecties. Hoe hoger de waarde, hoe hoger je scoort op dit component. Zorg voor een breed netwerk, zodat je ook gemakkelijker in contact komt met contacten die nog meer toe kunnen voegen aan waarden.  

Mijn LinkedIn Social Selling Index 

Bij het openen van mijn social selling index, schrik ik in eerste instant wel. Oei, een totaalscore van 24 punten uit de 100 die er te verdienen zijn. En het kan zeker ook beter, maar verder kijkend zie ik ook pluspunten. Binnen de wereld van online marketing, waarin ik actief ben is de gemiddelde score 25 uit 100. Ik zit dus maar 1 punt onder het gemiddelde in mijn branche. Maar het betekent ook dat er dus nog heel veel valt te winnen. De top in mijn industrie zit op 46 punten.  

Daarnaast heb ik een aardig netwerk opgebouwd, aangezien het gemiddelde van mijn netwerk op 34 punten zit, terwijl de top van mijn netwerk op 70 punten zit. Ik heb dus een netwerk wat ik kan gebruiken om te groeien, zodat ik in mijn branche kan groeien. Mijn doel is om ergens tussen het gemiddelde en de top van de industrie uit te komen. Ik wil uitzoeken hoe ik dit kan doen, experimenteren wat wel en wat niet werkt. En mijn bevindingen zal ik natuurlijk in de toekomst met jullie delen.  

Personal branding met LinkedIn is voor iedereen aan te raden. Het is een laagdrempelige wijze om je netwerk op te bouwen en te ontwikkelen. Wil je op de hoogte blijven mijn deze experimenten? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.  

Geen artikel meer missen?

Geen spoilers meer

Geen artikel meer missen?

Categorie:

Reacties