Heb jij al website voor personal branding? Hoe bereik je dan je online doelgroep? Met dit artikel zullen de meningen heel erg verschillen. De ene is fan van een CMS systeem zoals WordPress, terwijl de andere ‘s werelds meest gebruikte CMS juist haat. Er zijn ook mensen die denken het enkel af te kunnen met social media. Maar dat wel verstandig? Zo zijn er nog veel meer discussiepunten. Kortom: waarom heeft jouw personal brand een website nodig?
Definitie van een platform
Online zijn er vele definities van platformen. In dit artikel wordt een platform gezien als het “ecosysteem” waarop jouw online merk gebouwd gaat worden. Een goede website kan de basis zijn voor jouw online platform. Het kan de thuislocatie worden van de community die jij opbouwt. Maar je zou ook Social Media kunnen gebruiken als platform. Wat is verstandig?
Webdesign versus Social media
Social media is een superbelangrijk middel om je persoonlijke merk te presenteren, om te connecten met je doelgroep en de ideale mogelijkheid om de dialoog aan te gaan met jouw doelgroep. Maar is het beter dan een website? Die vraag is een duidelijk gevalletje “appels met peren vergelijken”.
Ik gebruik een website voor personal branding, waarbij de social media kanalen het bereik vergroten. Ik ben namelijk van mening dat het niet gezond is om een social mediakanaal de basis te laten zijn van jouw online community. Je bent op dat moment afhankelijk van de bedrijven achter de social mediakanalen. Stel je voor, je woont in Amerika en je hebt jouw platform “gehuisvest” op TikTok. Dan heb je in augustus 2020 wel even in de rats gezeten, toen de toenmalige president D. Trump Tiktok wilde verbieden in Amerika. Er zijn al heel wat gevallen bekend, waarbij populaire influencers (Youtubers) in 1 nacht de helft van hun volgers verloren door een beslissing van Google om het algoritme aan te passen.
Begrijp me niet verkeerd, Social media is enorm belangrijk en mag niet ontbreken in je strategie. Maar met een eigen website ben jij degene die alles bepaald. De community op jouw website, is de jouwe en kan niet zomaar afgenomen worden.
Afbeelding van action indiana jones die de heile graal probeert te pakken, maar de heilige graal is hier vervangen voor een website (logo van een browser ofzo).
Een website is niet de heilige graal!
Ik merk bij veel mensen dat ze een website zien als “de heilige graal”. Als ik een website heb, dan komen de bezoekers vanzelf, hoor ik sommige opdrachtgevers tussen de regels door zeggen. Maar net als de fictieve schat uit diverse avonturen, zoals Indiana Jones, is er meer nodig dan het werkelijke object. De heilige graal is een onbetaalbaar concept geworden, door alle verhalen die er door de eeuwen heen over verteld zijn. Niemand heeft de heilige graal ooit gezien, maar de verhalen hebben het gemaakt tot wat het is vandaag. Ergens geld dat ook voor websites. Het bouwen van een website is één, maar zorgen dat de bezoekers jouw website vinden, jouw website gaan bezoeken en jouw website blijven bezoeken is iets wat niet in één nacht gebeurd. Hier moet je veel tijd en moeite insteken.
Er zijn vele (gratis) tools die je kunnen helpen met de vindbaarheid van de website. Maar de content moet wel interessant zijn voor jouw doelgroep, anders zullen ze alsnog niet op jou klikken in de zoekresultaten. Of ze zullen jouw website direct verlaten nadat ze deze geopend hebben. Ook hier is relevantie de sleutel. Het verhaal wat je op jouw website verteld, moet jouw doelgroep aanspreken en blijven aanspreken. Als er dagelijks nieuwe items te vinden zijn op de website, is de kans groter dat een bezoeker vaker terugkomt, zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief of zich zelfs laat verleiden iets van je te kopen.
Maar ondanks de hoeveelheid werk die erin gaat zitten, vind ik mijn eigen website belangrijker dan mijn social mediakanalen.
9 Redenen waarom een een eigen website voor personal branding een must is.
- Jouw website is jouw visitekaartje
- Een eigen website is voordeliger
- Een eigen website bespaard tijd
- Het verkeer op jouw website is meetbaar
- Jij bent in controll
- Je bouwt geloofwaardigheid op. Je bent altijd bereikbaar
- Je bent niet afhankelijk van vluchtige algoritmes, behalve die van zoekmachines.
- Met een website kan je gemakkelijk een email lijst opbouwen.
- Baas over eigen content.
1. Jouw website is jouw visitekaartje
De website heeft de plek van het geprinte visitekaartje overgenomen. Als mensen vroeger voor zichzelf begonnen, was het geprinte visitekaartje één van de eerste zaken die geregeld werden. Tegenwoordig hebben veel starters geeneens een visitekaartje. Maar ze hebben allemaal een website.
2. Een eigen website is voordeliger.
Of je nu een maandelijks abonnement hebt bij een websitebouwer zoals Wix of Squareplace, of geïnvesteerd hebt in de ontwikkeling van een website, je bent nog steeds goedkoper uit dan andere oplossingen. Stel je voor: je maakt een brochure, waarin je gehele assortiment gepresenteerd wordt. Als eerste heeft elke gedrukte brochure een bereik van 1 of 2 mensen uit jouw doelgroep, voordat deze in de kast of bij het oud papier verdwijnt. Vervolgens veranderd jouw assortiment en ben je genoodzaakt om al jouw gedrukte brochures te vervangen. Heb je jouw assortiment nu op je website staan, is het bereik oneindig. Je hebt één online assortiment, wat door iedereen met een internetverbinding bekeken kan worden. En wisselt je assortiment? Dan pas je dat met een paar klikken aan, waardoor ook daar extra kosten bespaard worden.
3. Een eigen website bespaard tijd
Je kunt al jouw nieuws (zoals die eerdergenoemde assortimentswissel) direct posten en delen met al je volgers. Je hoeft niet te wachten op vormgevers, drukkerijen en bezorgers. Een aanpassing is gedaan en gedeeld binnen een paar klikken. Je kunt antwoord geven, voordat ze gesteld worden met een slim samengestelde FAQ-pagina of Chatbot.
4. Het verkeer op jouw website is meetbaar
Met behulp van diverse (gratis) tools zoals Google Analytics kan je bijna alles op jouw website meetbaar maken. Zie je dat bezoekers veel zoeken op een bepaalde term, weet je dat je daar een pagina over moet maken of en blog moet schrijven. Als je ziet dat de helft van de bezoekers je site verlaten, wanneer ze op een bepaalde pagina komen? Dan weet je dat je die pagina onder handen moet nemen, zodat ze op jouw site blijven.
5. Jij bent in Controll.
Met een eigen website bepaal je zelf hoe je jouw merk presenteert. Je bent niet meer afhankelijk van de kaders waarin je moet werken van een Social mediakanaal. Je bent niet meer afhankelijk van allerlei wijzigingen van het platform, wat jouw hele strategie overhoop zou kunnen helpen. En je kunt je merk presenteren zoals jij dat wilt.
6. Je bouwt geloofwaardigheid op.
Mensen zijn steeds sneller geneigd iemand online op te zoeken, voordat ze er zaken mee doen. Zien ze dan dat je geen website hebt, zijn ze al snel geneigd voor jouw concurrent te gaan die wel een website heeft. Een eigen website geeft een soort van bestaansrecht bij de consument in hun hoofd.
“Elk bedrijf heeft toch een website” een quote van de gemiddelde consument.
7. Je bent altijd bereikbaar
Waar jouw doelgroep alleen bij je terecht kon tijdens openingstijden, kunnen ze nu 24 uur per dag bij je terecht op jouw website. Ze kunnen dus ook 24 uur per dag iets bij je kopen, ook tijdens zon- en feestdagen. En dat zonder dat je zelf op dat moment in de winkel moet staan.
8. Je bent niet afhankelijk van vluchtige algoritmes.
Natuurlijk moet je gevonden worden op zoekmachines en dergelijke, maar die algroritmes bedoel ik ook niet. Het gaat om de algoritmes van de social mediakanalen. Hier ben je altijd met miljoenen andere “personal brands” aan het concurreren om de aandacht van die ene bezoeker. Je moet meer content bieden dan je direct concurrenten, minimaal dagelijks posten en consistent zijn in je content om hoog te blijven scoren. Wijk je af, heeft dat al snel negatieve gevolgen op de resultaten.
9. Met een website kan je gemakkelijk een email lijst opbouwen.
Nog steeds één van de beste middelen om jouw doelgroep te bereiken. Waar veel mensen over de huidige privacyregels (de invoering van de AVG) struikelen, denk ik dat de nieuwsbrief daardoor juist nog waardevoller is geworden. Mensen die zich nu inschrijven, doen dat omdat ze werkelijk geïnteresseerd zijn in wat je ze te bieden hebt. De emaillijst bestaat dus uit meer gelijkgezinde, waardoor je veel gerichter te werk kan gaan.
10. Baas over eigen content
De content op jouw website is van jou! Zolang je het niet gekopieerd hebt van een ander of met de content de wet overtreedt, is er niemand die jou kan dwingen om het eraf te halen. Dat is op social mediakanalen wel anders, die willen nog wel eens extra regels toevoegen waaraan content moet voldoen. En het is al helemaal belangrijk, wanneer je besluit om in 30 dagen 30 blogs te gaan schrijven.
Oke, een eigen website voor personal branding? Hoe dan?
Als eerste moet je een platform kiezen om je website op te bouwen. Ik ben hier niet van plan de discussie aan te gaan met mensen die een hele sterke (en waarschijnlijk onderbouwde) voorkeur hebben voor een specifiek platform. Iedereen is vrij om een platform te kiezen wat het beste bij hem of haar past. En dat geld ook voor jou. Een platform moet afgestemd zijn op jouw webdesign skills. Afgestemd op jouw wensen en behoeften. En nog belangrijker, afgestemd op de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Om je te helpen een keuze te maken, zal ik morgen dieper ingaan op de keuze voor een online platform.
Wat prefereer jij? Ga je voor een eigen website of neem je het risico en gebruik je een social mediakanaal als jouw belangrijkste platform. Laat het weten in de reacties.
Reacties