Inleiding
Voordat ik kan beginnen aan het ontwerp van de verpakking voor de action figure, moet ik eerst de belangrijkste onderdelen voor deze verpakking bepalen: het CV. Op de achterkant van de verpakking wordt straks mijn cv weergegeven. Maar waar moet een cv tegenwoordig aan voldoen? Wat zijn de do’s en dont’s?
Onder het mom “knowing is half the battle” ben ik weer begonnen met een klein onderzoek, zodat jij dat niet meer hoeft te doen. Hierbij heb ik gekeken naar de eisen waaraan een hedendaags CV moet voldoen. Veel vereisten zijn nog hetzelfde als 20 jaar geleden, maar er zijn ook wel een paar veranderingen. Sommige dingen zijn veel specifieker geworden, of krijgen nu simpelweg meer waarde. Waar je vroeger op school geleerd werd om alle ervaringen van de laatste 15 jaar te plaatsen, is dat nu wel anders. Het gaat nu vooral om relevante ervaring. Daarnaast viel me op dat sommige elementen van het CV afhankelijk zijn van de branche waar je je op focust. Over het algemeen is aan te raden om de vormgeving van de CV zo simpel en zakelijk mogelijk te houden. Voor een creatief beroep geldt dat – natuurlijk – niet. Daar speelt het design een belangrijkere rol in het geheel.
9 vereisten van een goed CV
- Persoonlijke gegevens, inclusief relevante Social media-accounts
- Profielfoto: geen selfie, zonnebrillen, petten of andere mensen op de achtergrond. Let wel: beter geen foto dan een slechte foto.
- Ervaringen: relevante werkervaring, stages, nevenactiviteiten en of vrijwilligerswerk in a-chronologische volgorde. Eventueel aangevuld met relevante resultaten.
- Opleidingen e.d: gebruik de officiële namen en vergeet niet te benoemen welke talen je mondeling en schriftelijk beheerst.
- Kerncompetenties (Skills): vermijd termen als duizendpoot, multitasker of teamplayer. Wees jezelf en gebruik termen die je zelf zou gebruiken.
- Profieltekst: Wie ben je, wat doe je en waarom ben jij van waarde voor de lezer. En dat in maximaal 3 regels, zonder clichés zoals de woorden teamplayer en flexibel.
- Taalgebruik: geen spel/typfouten of ongepast taalgebruik. Altijd geschreven vanuit jezelf, niet vanuit de derde persoon.
- Ontwerp: zakelijk en clean, tenzij creatief beroep.
- Bestand: PDF, maximaal 2 pagina’s
1. Persoonlijke gegevens
Houd het beknopt en plaats alleen de benodigde informatie. Dit zijn gegevens die over het algemeen nooit veranderen. Daardoor komt het regelmatig voor dat wijzigingen van emailadres of telefoonnummer niet doorgevoerd worden op de CV, waardoor de lezer jou niet kan bereiken. Een mooie aanvulling bij de personeelsgegevens is een eventuele reisafstand/reistijd te vermelden.
2. Profielfoto
Beter geen profielfoto dan een slechte profielfoto. Selfies en foto’s waarop je een zonnebril of pet op hebt, of waar je op staat met anderen, geven jouw CV geen professioneel uitstraling. Als je een profielfoto gebruikt, zorg dan dat deze door een goede/professionele fotograaf is gemaakt. Dit geldt overigens ook voor de profielfoto’s op de Social mediakanalen waar je naar verwijst.
3. Evaringen
Waar je vroeger al je ervaringen moest vermelden, is dat hedendaags wel anders. Als Creative Director van een branding agency heb je er niks aan, dat de sollicitant ooit als vakkenvuller bij de lokale supermarkt heeft gewerkt. Vermeld dus vooral relevante ervaringen. Ervaringen hoeven overigens niet alleen maar betaalde banen te betreffen. Het mag ook vrijwilligerswerk, stages of andere nevenactiviteiten zijn. Zolang ze maar relevant zijn. Vermeld ervaringen altijd a-chronologisch, ofwel van nieuw naar oud.
Een mooie aanvulling op deze ervaringen, is het vermelden van relevante resultaten die je behaald hebt. Ook referenties kan je toevoegen aan ervaringen. Maar deze kan je ook een eigen sectie geven.
4. Educatie
Maak ruimte vrij voor het vermelden van de door jouw genoten opleidingen, cursussen, trainingen, etc. Welke relevante diploma’s en certificaten heb je gehaald? Zorg dat je altijd de officiële benaming gebruikt, zodat het voor de lezer altijd duidelijk is.
5. Kerncompetenties
Competenties, vaardigheden, skills. Hoe je het ook wilt noemen, het is misschien nog wel een belangrijker onderdeel van je cv, dan de ervaring. Hier gaat het erom wat je kan. Het gaat dus over welke waarde jij toevoegt aan het bedrijf waar je gaat solliciteren. Ook hier is relevantie het sleutelwoord. Als je reageert op de vacature van timmerman, heeft het geen zin om te vermelden dat je geweldig bent met Photoshop. Voorkom ook hier clichés zoals duizendpoot, multitasker of teamplayer. Schrijf met termen die je zelf in het dagelijks leven gebruikt. Later in dit artikel meer over de wijze waarop je jouw skills kunt visualiseren.
6. Profieltekst
Dit is je “elevator-pitch”. Dit is een korte bondige tekst, waarin je jezelf verkoopt. Schrijf een tekst over jezelf van maximaal 3 regels. Geef hierbij antwoord op de volgende vragen:
- Wie ben je?
- Wat doe je?
- Waarom zou de lezer met jou in zee moeten gaan?
Probeer ook bij het schrijven van deze tekst relevant te zijn en probeer ook hier clichés te voorkomen. Laat vrienden en familie de tekst lezen om te checken of deze ook werkelijk bij je past.
TIP: Maak geen excuses vooraf. Als je bijvoorbeeld op voorhand al gaat zeggen dat je ervaring mist, gaat dat al een plekje krijgen in de gedachte bij de lezer. Grote kans dat het gebrek aan ervaring een negatieve rol gaat spelen bij de keuze voor jou of een ander. En dat is het laatste wat je als doel had toen je het gebrek aan ervaring aanhaalde in het schrijven. Richt je in je profieltekst dus op jouw sterken punten.
7. Taalgebruik
Het spreekt voor zich, maar voorkom spel/typfouten en ongepast taalgebruik. Laat iemand anders de tekst nog eens nalezen. Iedereen maakt namelijk fouten. En ondanks dat de spellingcontroles van de diverse softwarepakketten de laatste jaren flink zijn verbeterd, zijn ook die niet foutloos. Schrijf daarnaast altijd vanuit jezelf en nooit vanuit de 3de persoon.
8. Ontwerp
Zoals eerder gezegd is het afhankelijk van de branche hoever je mag uitpakken met je ontwerp. Voor de meeste branches wordt verwacht dat jouw CV simpel, zakelijk en clean is. Maar langzaam vindt er een verschuiving plaats. Vooral bij de creatieve beroepen heeft het zakelijke ontwerp al plaats gemaakt voor creativiteit. Maar let wel op dat je niet te ver gaat. Hieronder een aantal tips als het gaat om vormgeving van je CB:
- Het document moet eenvoudig leesbaar en scanbaar zijn.
- Wees creatief, maar maak gebruik van de kunst van weglaten. Te veel informatie zorgt ervoor dat het document moeilijker te lezen is. Houd het relevant.
- Zorg dat je via je CV gemakkelijk bereikbaar bent en gebruik geen rare emailadressen zoals noobmaster69@hotmail.com
- Prioriteer de informatie. Wat zal de lezer het belangrijkst vinden en wat minder. Breng deze hiërarchie ook aan in je ontwerp.
9. Bestand
Lever je CV nooit aan in txt. of doc. bestand. De kans is groot dat de lezer te veel moeite moet doen om het in het juiste programma te openen. PDF is een formaat wat uitgegroeid is tot een standaard. Zet je CV dus altijd om in een PDF. En let hierbij op de bestandsnaam. CV_Paul_Hendriks.pdf is gemakkelijker te herkennen voor de lezer, dan tekst1.pdf.
Maximale grootte van de PDF: max 2 pagina’s en 3 MB groot.
TIP: ondanks dat ik een paperless office toejuich, printen veel lezers de CV alsnog uit. Denk daarover na bij het maken van je ontwerp. Ze zullen niet blij zijn met een zwarte achtergrond.
Download mijn cv knop
Skills: infographic of opsomming?
Uit input van grote internationale creative directors, zoals Chris Do van Blind Studios/The Futur, blijkt dat men het niet allemaal eens is over de visualisatie van skills. Met de komst van infographics is er een tweedeling ontstaan. Aan de ene kant zijn er de voorstanders om grafieken en andere grafische elementen te gebruiken om aan te geven welke skills je op welk niveau beheerst. Daartegenover staan de mensen die zeggen dat het vreemd is dat je je skilllevel aangeeft. Hoe bepaal je dat niveau? Hoe toets je dat? En je kunt de vraag krijgen waarom je een bepaalde tool niet 100 procent beheerst. En dat terwijl je waarschijnlijk maar 20 procent van het programma zult gebruiken. Zij hebben de voorkeur voor een opsomming van jouw skills in tekst vorm of met symbolen.
Wat heeft jouw voorkeur? Laat het weten in de reacties!
Als ik kijk naar de Nederlandse CV’s die voorbijkwamen in mijn kleine onderzoek, sommen de meeste creatievelingen nog steeds hun skills op. Mijn doel is om op te vallen in de grote stapel CV’s, zoals ik omschreef in blog 0001. Daarom heb ik ervoor gekozen om van mijn CV een infographic te maken, met de action figure als hoofdrolspeler. Deze infographic moet uit diverse elementen bestaan, waarmee ik kan schuiven. Hierdoor kan ik mijn CV ook achter op de verpakking van de action figure plaatsen, zonder dat dit ten kosten gaat van de consistente uitstraling van mijn personal brand.
Skills als infographic of in een opsomming (tekst), wat prefereer jij?
Wat zou jij gebruiken? Grafieken of tekst om je vaardigheden te tonen? Laat het weten in de reacties. Ik ben erg benieuwd wat jullie mening hierover is. Schrijf je in op de nieuwsbrief en krijg meer van deze tips in je mailbox.
Reacties