Middelen voor een designer vanuit een blog over personal branding
Middelen voor designers

The bag of tools

Middelen voor designers

Op deze pagina vind je de middelen voor designers die ik tot op heden gebruik. Dit is mijn Bag of Tools. Ik heb deze lijst samengesteld op basis van mijn ervaringen en op trends en ontwikkelingen in de markt. Deze Bag of Tools past bij mijn visie en werkwijzen. Ik hoop dat je in deze lijst tools tegenkomt die jou kunnen helpen jouw proces te verbeteren. Daarnaast zijn er onder het kopje Freebies ook nog middelen te vinden die ik gratis aanbied.

Als grafisch vormgever, webdesigner en brand designer ben je continu op zoek naar tools, software, mockups en andere handige dingen om toe te voegen aan je persoonlijke gereedschapskist. Dat geld ook voor mij. Zeker in het begin was ik altijd op zoek naar (gratis) mockups, brushes en lettertypes. Ik ben altijd op zoek naar de beste plugins voor WordPress. En in mijn vrije tijd lees ik tegenwoordig niet alleen Comics, maar ook boeken over brand design. Dit met het doel om  mijn brand design proces verder vorm te geven.

Als je continu hier mee bezig bent, ontstaat er een goedgevulde “Bag of Tools” waar je elk project weer uit kunt putten. Als je een trouwe lezer bent van mijn blog over personal branding, zullen veel van deze tools (middelen voor designers) je niet onbekend in de oren klinken. Kijk rond, en wie weet vind jij het missende gereedschap wat jou proces compleet maakt.

Affiliate producten

Waar mogelijk zijn de links op deze pagina Affiliate links. Als je hier op klikt en je schaft het product aan, ontvang ik een klein percentage van de aankoop. En dat zonder dat je er zelf ook maar een cent meer voor betaald! Dit helpt mij om content zoals het blog e.d. te kunnen blijven maken voor jullie. De affiliate opbrengsten hebben in geen enkele zin invloed gehad op mijn keuze voor de tools die ik gebruik.

I make things look cool

Design tools

In mijn blog over personal branding komen vaak ook designtool te spraken. Hieronder de blogs waarin designtools ter sprake kwamen. 

We are going to the internet

Webdesign tools

In mijn blog over personal branding komen vaak ook designtool te spraken. Hieronder de blogs waarin designtools ter sprake kwamen. 

Get shit done

Projectmanagement tools

In mijn blog over personal branding komen vaak ook designtool te spraken. Hieronder de blogs waarin designtools ter sprake kwamen. 

Waar moeten middelen voor designers aan voldoen?

Zoals in de intro al omschreven, is dit een overzicht van mijn Bag of Tools. Middelen voor designers die jou kunnen helpen om je proces op te zetten, verbeteren, aan te vullen en complementeren. Maar waarom zouden deze tools ook perfect zijn voor jou? Daar kan ik je geen antwoord op geven. Ik weet immers niet wat het beste bij jouw past, wat jouw voorkeur heeft en of het past bij het marktsegment waarin jij werkt.

Marktrelevantie

Je kunt nog zo’n fan zijn van een specifieke tool, als er geen gebruik van gemaakt wordt in jouw markt, heeft de gehele tool weinig waarde. De tool moet marktconform zijn.

Projectrelevantie

Een tool kan ook afhankelijk zijn van de wensen en behoefte van de opdrachtgever. De klant wilt bijvoorbeeld een simpele webshop. Dan past een Shopify webshop misschien wel beter in het plaatje dan een volledige uitgewerkte WordPress/Woo-commerce webshop.

Economische relevantie

Hoe groter de projecten, hoe hoger (vaak) de budgetten zijn. Dit geeft ook de mogelijkheid om voor duurdere tools te gaan. Dergelijke tools hebben vaak meer functies en mogelijkheden. Maar aangezien ik me in mijn blog vooral richt op personal branding, heb ik de tools dus ook afgestemd op een budget voor personal branding.

Eerlijke en transparante prijs

Dit is voor mij persoonlijk een heet hangijzer. Kan ik voor aanschaf niet zien wat het kost of is het niet duidelijk wat ik ervoor krijg, dan is het geen tool voor mij. Hoe goed die ook mag zijn.

Funfactor

“Everybody wants to have fun.” Als een tool leuk is om mee te werken, kost het je minder energie en is de kans groot dat je ook meer plezier hebt in je werk.

Gunfactor

Sommige personen/bedrijven bieden tools aan op zo’n unieke manier, dat ik ze “de verkoop” gun. Dit kan zijn door hun manier van branding. Hoe ze omgaan met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Of wie ze simpelweg zijn. Als ik hetzelfde kan krijgen vanuit een lokale ondernemer in plaats van die grote multinational, kies ik altijd voor die lokale ondernemer.

Learnfactor

Ik ben iemand die me echt ergens in kan bijten. Ik ga een uitdaging zeker niet uit de weg. Maar welk opleidingsmateriaal is er te vinden? Wat kost een opleiding? Hoeveel tijd is er nodig om het me eigen te maken? En het belangrijkste: wegen al deze punten op tegen de reden waarom er met de bepaalde tool gewerkt moet worden. En wat zijn de alternatieven?

"Just because something works, doesn't mean it can't be impoved"

Shuri (Letitia wright), Black Panther 2018

Mis je tools op deze lijst?

Elke dag komen er nieuwe tools bij en het is onmogelijk om ze allemaal te proberen, laat staan te gebruiken. Dus misschien ontbreekt jouw favoriete tool voor een specifieke handeling hier wel. Dat kan komen door bovenstaande eisen die ik stel aan een tool. Maar het kan ook komen doordat ik simpelweg nog niet in aanraking ben gekomen met de tool. Dit is mijn bag of tools. Dat wilt niet zeggen dat je precies dezelfde tools nodig hebt om hetzelfde te doen. Heb je tips om mijn Bag of Tools te verbeteren? Of wil je jouw product/applicatie/software/oplossing door mij uit laten proberen? Neem dan contact met me op.