What's in the box

Hoe ontwerp je een verpakking voor een action-figure

Inhoud

Nu dat ik een logo, huisstijl, de action-figure en alle elementen voor mijn CV heb, kan ik me nu gaan richten op het verpakkingsontwerp. De verpakking wordt straks een key-item in mijn merkuitingen. Het zou zelfs mooi zijn als ik uiteindelijk ook een aantal verpakkingen laat drukken om op te op te sturen naar potentiele werkgevers.

“De verpakking van een fysiek producten is de laatste kans om de twijfelende klant over de streep te trekken, voordat deze naar de kassa gaat,”  

 Marty Neumeijer, Brandgap 2018.

Een goede verpakking moet vertellen wat het product is. Daarnaast moet de verpakking vertellen wat het product doet. Tot slot, en nog wel het belangrijkst: waarom zou jij dat product moeten kopen.

5 Punten waar een verpakkingsontwerp aan moet voldoen.

  1. Een verpakking moet duidelijk zijn. Wat en van welk merk is het?
  2. Onderscheidend en authentiek. Zorg dat je opvalt.
  3. Praktisch en gebruiksvriendelijk. Houd rekening met wie het koopt en hoe het product gekocht wordt.
  4. Eerlijk en (maatschappelijk) verantwoord.
  5. Rekening houden met mogelijke uitbreiding van het assortiment.

Omdat ik de verpakking zo realistisch mogelijk wil maken, moeten zaken zoals de streepjescode niet vergeten worden. Dit maakt een afbeelding van een verpakking net wat realistischer. Mensen zijn gewend dat dergelijke elementen op een verpakking aanwezig zijn en deze elementen worden onbewust gemist als ze niet op de verpakking staan. 

Om niks te vergeten heb ik alle elementen die nodig zijn verzameld, voordat ik aan het ontwerp van de verpakking ben begonnen. Dit zorgt ervoor dat je weet hoeveel ruimte je minimaal nodig gaat hebben om alles te communiceren.

Naast het verzamelen van de elementen, ben ik op zoek gegaan naar mooie voorbeelden voor mijn verpakking op Pinterest.

(knop) Klik hier om mijn Pinterest bord met verpakkingsontwerpen te zien.

Waarom werkte ik met prototypes?

Op basis mijn pinterest bord en de verzamelde elementen ben ik gaan nadenken over de vorm van de verpakking. Ik wilde sowieso gebruik maken van een doos ipv de voor action-figures gebruikte blisterverpakking. Bij een blisterverpakking heb je over het allgemeen maar 2 zijdes om iets op te communiceren, waarbij aan 1 zijde ook nog eens de action-figure voor de communicatie komt te staan. Met een doos heb ik sowieso 6 zijdes om communicatie op te plaatsen, net als bij de meer exclusievere action-figures van tegenwoordig. De voorkant dient voorzien te worden van een venster, waardoor de werkelijke action-figure te zien is. Er moet eventueel ruimte zijn om een leuke gadget in mee te geven. Die extra ruimte in de doos zorgt dus ook voor extra ruimte voor het ontwerp aan de buitenkant.

Eerst klein, daarna groot > met foto’s laten zien

Toen ik eenmaal een idee had, ben ik prototypes gaan maken. Eerst een kleine variant (op schaal), later een grotere (in werkelijk formaat). Zoals je op de bovenstaande afbeelding kunt zien, zit er een aanzienlijk verschil in vormgeving tussen het kleine en grote prototypen. Doordat ik het kleine prototype had gemaakt, kwam ik erachter dat ik te weinig ruimt heb om mijn complete CV op de achterzijde kwijt te kunnen. Ook was er te weinig ruimte voor eventuele relatiegeschenken. Daarom kon ik het ontwerp aanpassen voor de 2de versie van het prototype, het prototype op werkelijke grootte.

Dat is nu precies het doel van het maken van prototypes. Of het nu gaat om een verpakking, website of app. Simpele prototypes geven je input voor je ontwerp, die je anders pas veel later in het proces had gehad, met alle gevolgen van dien.  Een prototype hoeft niet heel gedetailleerd te zijn, of heel veel werk te kosten. Kijk wat je nodig hebt om de input te krijgen die je nodig hebt. Mijn doel was om erachter te komen of ik genoeg ruimte zou hebben, om alle benodigde informatie kwijt te kunnen. Ben je ergens niet zeker van, maak een prototype om het te testen.

Hoe maak je een sjabloon?

Normaliter krijg je als grafisch vormgever een sjabloon van de verpakking van de opdrachtgever of verpakkingsproducent, waarop je los kan gaan. Maar aangezien ik zelf een ontwerp heb gemaakt en hier geen verpakkingsproducent bij betrokken is geweest, moest ik zelf een sjabloon maken. In feiten is het sjabloon de “uitslag” van de verpakking. In dit sjabloon kan vervolgens het ontwerp gemaakt, gedrukt, uitgesneden en gevouwen worden om er een doos van te maken.

Op basis van het tweede prototype, heb ik het sjabloon op ware grootte gemaakt in Adobe Illustrator. Ondanks dat Afbeeldingen in Illustrator (vectoren) tot het oneindige schaalbaar zijn, maakte ik het sjabloon op ware grootte met en een reden. Hierdoor is het namelijk gemakkelijk om het ontwerp op ware grootte te bekijken, zodat ik kan controleren of alles wel leesbaar is.

Pro-tip: als je iets op ware grootte in Adobe Illustrator zet en je zet de weergave op 100% (sneltoets: Windows > CTR+1/Apple > CMD+1), dan is de afmeting op je scherm ook de werkelijke afmeting. Teken maar eens een vierkant van 10×10 cm in Illustrator en zet je weergave op 100%. Meet nu maar eens met een liniaal hoe groot dat vierkant is. Met deze methode kan je dus veel gemakkelijker bepalen of iets goed leesbaar is, of details zichtbaar zijn, etc.

Vervolgens heb ik van de omtrek van het sjabloon een knipmasker gemaakt. Hierdoor is een element enkel zichtbaar als deze zich bevind IN het knipmasker. Ligt een element op de rand, zie je dus ook precies, welk deel van het elemant wegvalt bij het drukken. Van de vouwlijnen heb ik hulplijnen gemaakt. Hierdoor kan ik zien waar de vouwlijnen zich bevinden, maar kan ik de hulplijnen ook verbergen, als de lijn op dat moment storend in beeld staat.

Waarom Adobe Illustrator en niet Indesign of Photoshop?

Elk Adobe programma, net als dergelijke programma’s van andere leveranciers, hebben hun eigen eigenschappen en werkwijzen. Elke ontwerper heeft ook zijn eigen voorkeuren voor bepaalde programma’s. Er is dan ook geen precies antwoord te geven op de vraag welk programma je moet gebruiken. Ja Indesign is van de 3 het sterkst als het gaat om redactioneel ontwerp en layout, terwijl Photoshop het sterkst is op het gebied van fotobewerking. Het mooie is wel, dat de 3 programma’s perfect samenwerken, zeker als je gebruik maakt van de Liberaries van de Adobe Creative Cloud. In deze liberaries kan je bijvoorbeeld alle varianten van je eerder ontworpen logo opslaan. Hierdoor kan je ze in elk programma op elk gewenst moment oproepen, zonder het betreffende bestand te openen. Pas je later de bron aan, verandert het element automatisch mee. Pas je het logo aan, hoef je dat dus alleen in je bronbestand te doen. In alle andere ontwerpen wordt het geplaatste logo automatisch aangepast. Moet je voorstellen hoeveel tijd je hiermee kunt besparen.

Het verpakkingsontwerp, een samenstelling van elementen

Zoals waarschijnlijk al duidelijk gaat mijn voorkeur in dit project uit naar Adobe Illustrator. Hiermee ben ik vrijer in het plaatsen van de elementen, tov van Indesign. Alle fotobewerkingen doe ik in photoshop, om het element vervolgens via de Liberary in Adobe Illustrator te plaatsen. Alle elementen zijn al ontworpen en opgeslagen in de liberary. Simpelweg gezegd, hoef ik ze dus alleen nog maar in het sjabloon te plaatsen en het ontwerp is klaar. Hierbij heb ik het Pinterest board gebruikt als referentie.

Afbeelding van het ontwerp, als uitslag

Van plat ontwerp op het scherm, naar een “3D mockup”

Nu hebben we een werkelijk verpakkingsontwerp. Maar dan is het nog lang geen element om te gebruiken in mijn branding. Dan moet ik het laten drukken en snijden. Vervolgens moet ik het vouwen en de doos fotograferen. Dan pas kan ik het element gebruiken in mijn online branding. Maar wat nu als ik daarna beslis mijn ontwerp iets aan te passen? Moet ik het dan opnieuw laten drukken? Dan kan het langzaam een prijzige aangelegenheid worden. Daarom heb ik ervoor gekozen om het ontwerp (voorlopig) niet te laten drukken. Ik maak er een mockup van.

Een mockup is een middel om te laten zien hoe iets eruit gaat zien. In dit geval heb ik dus een mockup gemaakt van de doos, waarin ik mijn verpakkingsontwerp heb geplaatst. Hierdoor krijg je toch een beeld van een fysieke verpakking, terwijl deze in werkelijkheid nooit gemaakt is. Ik heb vanuit verschillende hoeken foto’s gemaakt van mijn prototype. Deze heb ik vervolgens bewerkt in Adobe Photoshop, zodat ik mijn verpakkingsontwerp er gemakkelijk in kan laden.

Afbeelding van het eindresultaat

 

Het resultaat mag er wezen

Ik ga hier niet zeggen dat mijn ontwerp geweldig is. Het beoordelen laat ik aan jullie over. Maar wat bedoel ik dan met het resultaat? De verpakking is een erg belangrijk onderdeel van de wijze waarop ik mijn presenteer aan potentiele werkgevers. Door de manier waarop ik mij presenteer met mijn CV en website, ben ik in gesprek gekomen met enorm interessante bedrijven. Bedrijven die er eenzelfde visie op nahouden, als dat ik zelf doe. Met de wijze waarop ik mijn personal branding aanpak, heb ik ze laten zien wat ik in huis heb. Niet ieder bedrijf zag het zo. Beter gezegd, merendeel van de bedrijven die een sollicitatiebrief van mij hebben ontvangen zagen het niet zo. Van die bedrijven kreeg ik een antwoord dat ze iemand gevonden hadden met meer ervaring in het vakgebied. De bedrijven die het wel zagen, nodigde mij uit voor een gesprek. Zij hadden door mijn branding een duidelijk beeld gekregen van wie ik ben, wat ik doe en waarom ze met mij in zee zouden moeten gaan. Zij hadden hun sidekick in creativiteit en brand design gevonden. Die sidekick, dat ben ik. Dat zijn nu precies de bedrijven waar ik voor wil werken. Dit is het doel van mijn Personal Branding.

Verpakkingsontwerp iets voor jou?

Het is best lastig om in ongeveer 1800 woorden uit te leggen hoe je een verpakking ontwerp. Dit is dan ook geen uitleg hoe jij het moet doen, maar een verslag van hoe ik het gedaan heb. Maar het heeft me ook op een idee gebracht. Ik zou het sjabloon en de mock-ups aan kunnen bieden als download. Dan kunnen jullie zelf een design maken voor de verpakking en omzetten in de mock-ups. Maar goed. Om zo’n pakket te maken, moet er wel wat werk verzet worden. En voordat ik hier tijd in ga investeren, moet ik wel weten of jullie hier interesse in hebben. Zouden jullie dit downloaden? En wat zouden jullie erin terug willen zien? Laat het me weten in de reacties. Dan kom ik hier later op terug.

Morgen gaan we kijken naar een fenomeen wat vooral toepasselijk zou zijn voor personal branding van creatievelingen: het portfolio. Maar het wordt ook steeds meer in andere branches gebruikt. Dus kom morgen terug en lees meer.

Schrijf je in voor de Personal Branding Nieuwsbrief

Ben je geïnteresseerd in dit blog? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en je krijgt wekelijks een nieuwsbrief over nieuws, trends en ontwikkelingen, werkwijzen en tools met relatie tot personal branding. En zo nu en dan, zal ik ook proberen je een leuke freebie aan te bieden voor je eigen personal branding proces.

Inhoud
De boekentip
De gebruikte tools
Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en krijg elke week een nieuwsbrief over Personal Branding en jouw sidekick in brand design en creativiteit.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp