I am here to make things look cool

Hoe ziet mijn logo ontwerpproces eruit?

Inhoud

In mijn vorige blogpost kon je lezen hoe ik met behulp van IKIGAI en de merkwijzer mijn personal brand in kaart bracht. Dit vormde de opstap naar de designbrief, waarin omschreven is wat er ontworpen moet worden en aan welke eisen het moet voldoen. Nu wordt het tijd om een visuele identiteit te ontwerpen.

Ik heb het afgelopen jaar veel tijd gestopt in het vormgeven van een (voor mij) ideaal logo ontwerpproces. Mijn ontwerpproces bestaat uit 3 fases: Concept, Productie en Realisatie. In de conceptfase leggen we de stijl vast die alle uitingen moeten krijgen. Vervolgens ontwerp ik in de productiefase de uitingen en in de realisatiefase werk ik dit uit tot een volledig huisstijl pakket. Dit pakket bestaat uit alle nodige variaties van het logo, alle grafische elementen en de belangrijkste merkuitingen. Dit wordt ook allemaal vastgelegd in een huisstijl handboek. Of zoals ik het noem: brand styleguide. In dit artikel neem ik jullie mee door mijn logo ontwerpproces, wat ik doorlopen heb voor mijn personal branding.  

Wat is er allemaal nodig voor personal branding 

Wat er allemaal nodig is voor personal branding kan persoon verschillend zijn. Is jouw doel het zoeken van een baan, dan is een CV noodzakelijk. Maar als je jouw producten aan de man wilt brengen, heb je maar weinig aan een CV. Dan wil je juist een webshop hebben. Aangezien ik een baan zocht als grafisch vormgever, webdesigner en/of brand designer zijn er een aantal uitingen noodzakelijk: een portfolio, CV en uitingen voor social media. Er zijn echter ook een aantal uitingen, waarmee ik mezelf kan onderscheiden: een logo met huisstijl en een eigen website. Het idee om van mezelf een action-figure te maken levert nog wat uitingen op. Denk hierbij aan de verpakking en de action figure zelf. Aangezien het logo en de action figure zo goed als alle merkuitingen terug zullen komen, zullen deze als eerste ontworpen worden. Vervolgens kan er gekeken worden naar de andere uitingen.  

Hoe ontwerp ik consistent 

Om mijn personal brand consistent door te voeren in de uitingen, start ik altijd met de conceptfase. Hierin ontwerp ik één of meerdere stylescapes. Dit is een moodboard op steroïde. Het legt niet alleen de stijl vast. Maar ook de typografische elementen, het kleurenpallet en mogelijk te gebruiken texturen en patronen. Bij het ontwerpen van de stylescape ontwerp ik in feiten nog niks. Ik zoek op Pinterest en Behance naar elementen die passen bij de visuele identiteit die ik wil uitstralen. In feiten leg ik een enorme verzameling van plaatjes aan. Deze cureer ik vervolgens zorgvuldig om van de overgebleven afbeeldingen een collage te maken die de visuele identiteit representeert. Zo nu en dan vindt er wel een kleurcorrectie plaats, om het plaatje beter in het geheel te laten passen. Zolang er geen brand styleguide is (later meer hierover), zal de stylescape mijn houvast zijn in het ontwerpproces. Omdat dit project mijn personal brand betreft, heb ik maar één stylescape ontworpen. Bij projecten voor klanten zou ik altijd aanraden 3 stylescapes te maken. Eén milde stijl, één stijl die precies is wat voortkomt uit de design brief en één out-of-the box stijl. Hierin wordt naar een gedurfder ontwerp gekeken, zonder van de opdracht af te wijken. Vervolgens kan de opdrachtgever een keuze maken uit 3 stijlen, of een keuze maken voor een combinatie van elementen uit de 3 verschillende stijlen. Hierdoor geeft de klant zelf een duidelijke richting aan het project en kan je in de volgende fases gerichtere uitingen (zoals logo’s) ontwerpen.  

[Afbeelding stylescape > dekunning.nl]  

Het logo en huisstijl ontwerp  

De volgende stap in mijn logo ontwerpproces is de productiefase. Toen de stylescape eenmaal voldeed aan mijn eisen en (nog belangrijker) die van de designbrief, werd het tijd om met het logo ontwerp te beginnen. Voor mij betekend dat zoveel mogelijk ideeën te bedenken die passen binnen de vastgelegde stijl. Dit gebeurde deels op papier, maar ik heb ook digitaal schetsen gemaakt in Adobe Photoshop. Maar de meeste logo schetsen heb ik gemaakt in Adobe Illustrator. Met behulp van shortkeys kan en het gebruik van de juiste tools kan je heel snel heel veel varianten ontwerpen. In dit proces dwing ik mezelf om minimaal 100 varianten te schetsen Uit alle schetsen kwamen 3 conceptlogo’s, die ik voorgelegd heb bij familie en vrienden. Op basis van hun feedback koos ik het logo, wat je nu overal op de website terug ziet komen.  

Het logo is gebaseerd op de grote metalen letters uit de jaren 80. Door de letter P, A en U is iets heen gevlogen waardoor de letters allemaal een deel missen. Bij de letter U krijgt je hierdoor een smiley met vierkante ogen, die refereren naar de pixels die in tijd tijd veel groter waren dan nu. Dit zal dan ook het symbool worden waar mee gespeeld kan worden. Door de smiley een bril te geven wordt het het symbool voor de nerd. Met de zonnebril wordt het een ace.  

afbeelding van mijn logo > retro stijl en zwart wit

De styleguide 

Veel ontwerpers verklaren me voor gek, maar voor mij is dit het moment om te beginnen aan de styleguide van het merk. Ook wel het huisstijlhandboek genoemd, is dit het document die verteld hoe en waarmee het merk zich uit. Wat sowieso nodig is en wat juist uit den boze is. Een styleguide is een handleiding, waarmee andere ontwerpers uit de voeten kunnen als ze een opdracht omtrent jouw merk krijgen. Ook kan je het gebruiken om jouw team te instrueren hoe het merk geuit moet worden en hoe niet.  

Veel vormgevers beginnen pas aan een dergelijk document, bij afronding van het project. Hierdoor moeten ze door alle mappen spitten om de juiste content te vinden. Het is een tijdrovend proces, aan het einde van een groot project. De oplevering van het logo, website en drukwerk zijn al geweest en met champagne onthaald. De energie en inspiratie voor het project is weg en je bent klaar voor het volgende project. Dit klinkt allemaal heel negatief, maar vele van jullie zullen het herkennen. Het is mooi geweest en dan wil je niet nog aan de gang moeten met een “regelement over hoe het logo wel en niet gebruikt mag worden.”  

Ik begin met de ontwikkeling van de styleguide, direct nadat de merkwijzer definitief is. Ik heb op basis van onderzoek en het volgen van een training van the Futur, een sjabloon gemaakt van een styleguide. Hierdoor voegt het maken van de styleguide waarde toe aan het proces.  

  1. Ik word gedwongen direct na te denken over de verschillende varianten van het logo.  
  1. Door alle versies direct op te nemen in de styleguide, hoef ik deze later niet op te zoeken/verzamelen om in de styleguide te plaatsen.  
  1. Ik word gedwongen om na te denken over alle details van de huisstijl, waardoor deze ontwerpkeuzes al zijn gemaakt. Hier hoef je dus niet meer over na te denken, als je bijvoorbeeld begint aan het ontwerpen van een website.  

Ik zie hierbij de styleguide als een dynamisch document. Wordt er iets nieuws ontworpen en is het nodig dit vast te leggen in de styleguide, dan kan dat. Hierdoor groeit de styleguide met het project mee. Ook na het project blijft het dynamisch, omdat ik het document continu update als ik een nieuwe merkuiting ontworpen heb, of een aanpassing heb gedaan in eerdere merkuitingen.  

Wil je weten hoe een ingevulde styleguide eruitziet? 

Heb je al eens een uitgewerkte styleguide/huisstijlhandboek gezien? Heb je er wel eens mee gewerkt? Styleguides komen er in vele vormen en smaken. Mijn sjabloon is simpelweg één van die vormgen. Ik heb het vormgegeven op basis van onderzoek naar vele huisstijlhandboeken van grote merken. Daarnaast heb ik de Styelguide training gevolgd van The Futur. Op basis van deze verdieping durf ik te zeggen dat het sjabloon voldoet aan de standaard in de industrie. Willen je dat ik dieper in ga op de styleguide? Laat dit dat weten in de reacties. Ik ben benieuwd wat jullie dan precies willen weten. Als er genoeg interesse is, kan ik hier een apart artikel aan bestede.  

Wat vind je van mijn logo ontwerpproces?

Hoe vind je mijn logo ontwerpproces? En hoe ziet jouw logo ontwerpproces eruit? Laat het weten in de reactie. Ik ben erg benieuwd. Nu dat het logo en de huisstijl klaar zijn, wordt het in de volgende blogpost tijd voor de action figure en alles wat erbij komt kijken. Ik beheers niet de skills om een action-figure te moduleren in een 3D programma. Hoe ga ik dan toch een action-figure creëren van mij zelf? En wat komt er allemaal bij kijken? Wat is er allemaal nodig?  

Inhoud
De gebruikte tools
Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en krijg elke week een nieuwsbrief over Personal Branding en jouw sidekick in brand design en creativiteit.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp