Inhoud

Inhoud

Hoe ontwerp je een action figure

Waar ik het gister over het logo ontwerp voor een personal brand, kijk ik in dit artikel naar een ander belangrijk element van mijn personal brand: de action figure. Hoe ontwerp je een action figure als je geen character designer bent? Met onderzoek, planning en productie lees je hoe ik mijn action figure heb vormgegeven.

De action figure is een belangrijk onderdeel van de visuele identiteit van mij merk. Maar hoe ontwerp je een action figure? Ik ben ten slotte een grafisch vormgever en webdesigner. Geen character designer. Maar ik heb wel de kennis over action figures op zich. Ik heb deze uitdaging benaderd, zoals ik elke uitdaging benader: onderzoek. Er zijn in feite 5 vragen die in dit onderzoek beantwoord moeten worden. 

  1. Hoe (met welke techniek) ga ik de action figure vormgeven?
  2. Wat is de anatomie van een action figure die ik wil creëren?
  3. Hoe zorg ik ervoor dat de action figure herkenbaar is als mijzelf?
  4. Hoe vindt de (digitale) productie plaats?
  5. Wat zijn de mogelijkheden voor de toekomst?

Het resultaat is de action figure die je in veel van mijn merkuitingen terug ziet komen. De action figure geeft mij tevens veel mogelijkheden om naar te kijken in de toekomst.

Waarom een action figure?

In het blog over het vinden van jouw waarom, heb ik geschreven gebruik te willen maken van een action figure in mijn branding. Ik kwam er via IKIGAI achter dat dit perfect past bij mij als persoon, met mijn voorliefde voor pop-culture, action figures, films etc. Toen ik op het idee kwam, kon ik op dat moment geen persoonlijke merken vinden die hier ook gebruik van maakte. In een later stadium van het ontwerp, vond ik 2 wel hele mooie voorbeelden, waarbij een persoonlijk merk gebruik heeft gemaakt van een action figure: Jens Lennartsson en Toyfight.

Dit is hoe Fotograaf Jens Jennartsson een action figure gebruikte in zijn personal branding.

Hoe ga ik de action figure vormgeven?

Nu dat het logo en de styleguide ontworpen zijn, wordt het tijd om het icoon van mijn personal brand te ontwerpen: de action figure. Met het huidige aanbod van grafische programma’s, zou je met een 3D programma het mooiste resultaat krijgen. Maar laat ik nou juist die skills (nog) missen in mijn bag of tools. (link naar middelen pagina) Het lijkt mij geweldig om mij hierop te storten. Ik wil mij die skill eigen maken. Maar hier is nu de tijd niet voor. Uit een korte online oriëntatie kwam ik erachter dat er meer dan 100 uur training nodig is om mijzelf die skills eigen te maken. Misschien iets voor de toekomst, maar niet voor nu.

Maar goed, er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Ik noem mezelf niet voor niks een ace met programma’s zoals Adobe Photoshop. Kan ik daar niks mee? Is er een manier om in 2D een 3D lijkende action figure te ontwerpen? Ik ging op zoek naar bewerkingen, waarmee ik foto’s zo kon manipuleren, dat het op plastic ging lijken. Met veel vallen en opstaan, maar in beperkte tijd bedacht ik een werkwijze. Een opeenstapeling van bewerkingen op een foto van mijzelf, waarmee ik mijzelf op de foto veranderde in de action figure zoals je die nu ziet. Adobe Photoshop werd dus de tool waarmee ik de action figure ging vormgeven.

Wat is de anatomie van een action figure

Om van mezelf een action figure te maken moest ik mij verdiepen in de anatomy van de action figure, zoals je in de onderstaande afbeelding kunt zien. Waar zitten de gewrichten? Hoe ziet haar eruit? Allemaal belangrijke onderdelen die de foto herkenbaar moesten maken als action figure.

Net als in oudere stripboeken, heeft een action figure altijd dezelfde kleren aan. Natuurlijk had je verschillende versies, met verschillende kleren, maar de basis bleef hetzelfe. Kijk bijvoorveeld naar Suske van Suske en Wiske. Die had vroeger over bijna altijd een zwarte broek en rood T-shirt aan. Maar ging Suske duiken, dan had hij een duikerspak aan. Maar uiteindelijk werd er altijd teruggevallen op de zwarte broek en het rode T-shirt. Ik wilde hetzelfde doen voor mijn personal brand.

Daarnaast moest ik bepalen hoeveel punten van articulatie de actionfigure moest hebben. Dit wil zeggen: uit hoeveel bewegende onderdelen bestaat de action figure. Denk bijvoorbeeld aan de scharnieren in de benen en armen, die nodig zijn om deze te bewegen. Omdat de action figure zich door de jaren heen enorm heeft ontwikkeld, koos ik ervoor om hier te kijken naar de action figures van de laatste jaren. Hierdoor kan ik meer detail verwerken in het ontwerp en wordt de herkenbaarheid van de action figure groter.

Hoe zorg ik voor herkenbaarheid

Mensen moeten mij (en mijn personal brand) direct in de action figure herkennen. Naast de anatomie was dus ook de kleding een belangrijk onderdeel van de vormgeving.

— afbeelding anatomie action figure—

Zoals je misschien is opgevallen, gebruik ik naast de termen sidekick en nerd vaak de term ace. Een ace wordt in de luchtmacht gezien als een toppiloot. Ace was tevens de naam van de piloot van de Skystriker, de G.I. Joe F14 straaljager die ik als kleine jongen kreeg voor mijn verjaardag en mij superfan maakte van de succesvolle speelgoedlijn. Daarnaast herkennen veel mensen mij aan mijn Aviator jas. Deze twee concepten komen heel mooi samen. De jas is namelijk vooral bekend geworden als de jas van de vliegeniers en toppiloten, ofwel de aces. De action figure moest dus zo’n jas aan.

De trui van de action figure is gebaseerd op een trui die ik twee jaar geleden heb ontworpen. Het is een knipoog naar de modetrend waarbij merken groot hun merknaam op kleding drukken. Echter heb ik hun merknaam vervangen voor plaatsaanduidende tekst: Lorem Ipsum. De trui is overigens nog steeds te koop via Spreadshirt.nl. Tot slot heb ik het plaatje afgemaakt met een spijkerbroek en gekleurde sneakers.

—Foto van de trui met link naar spreadshirt.—

Hoe vindt de digitale productie plaats

Ik wist nu hoe ik de action figure kon vormgeven en had bepaald welke kleren de action figure ging dragen. Tijd voor de productie. Van het idee een werkelijk digitaal product maken. Ik begon met het (laten) maken van foto’s. Gekleed in de eerder omschreven kleding poseerde ik voor mijn vriendin die de foto’s maakte. Diverse poses kwamen aan bod, zodat ik later meerder poses van de action figure kon maken.

Vervolgens verwijderde ik de achtergrond en bewerkte alle afbeeldingen volgens plan. Gedurende het proces voerde ik nog verschillende verbeteringen aan het proces door. Ik heb een set aan afbeeldingen van mij als action-figure in verschillende poses.

—Slider/gallerij van afbeeldingen—

Inmiddels heb ik mijn merk door ontwikkeld, waarbij mijn eigen action figure meer naar de achtergrond is verdwenen. Mijn eigen action figure staat nog wel centraal in mijn CV en op diverse website headers, maar mijn action figure collectie heeft een centralere rol gekregen. Hiermee creëer ik meer herkenning bij nerds, aces en sidekicks. Daarnaast reduceerde dit de productietijd voor bijvoorbeeld blog headers enorm. Ik kan nu met een simpele foto en een beetje nabewerking al een verhaal vertellen.

Wat zijn de mogelijkheden in de toekomst

Het concept van de action figure geeft heel veel mogelijkheden voor mijn personal branding. Ook voor dit blog. Ik zou mij kunnen verdiepen in 3D. Ik zou een 3D model van de action figure kunnen maken en deze vervolgens 3D printen. Of ik richt me op toy photography, met mijn action figure collectie. Ik zou passende merch kunnen ontwerpen en hier een webshop voor op kunnen zetten. Ik zou mezelf animatie skills aan kunnen leren, om een korte animatie te maken. En er zijn nog zoveel andere ideeën. En het mooie is: met dit blog kan ik jullie meenemen op dit avontuur.  Laat in de reacties weten wat jij zou willen zien gebeuren met de action figure. En vergeet je niet in te schrijven voor de nieuwsbrief, zodat je altijd als eerste op de hoogte bent.

Morgen weer een blog en dan zullen we naar het ontwerp van een Curriculum vitae gaan kijken.

Geen artikel meer missen?

Geen spoilers meer

Geen artikel meer missen?

Categorie:

Reacties